Kuinka syödä oikein

mansikat”Suomalaisten paino kasvaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n mukaan yli puolet aikuisista on vähintään ylipainoisia (painoindeksi vähintään 25) ja joka viides voidaan luokitella lihavaksi (painoindeksi vähintään 30).  Miehistä ylipainoisia on 66 prosenttia ja naisista 46 prosenttia (Finriski-väestötutkimus 2012).”

Kauppalehden (17.11.2014) haastattelussa suomalainen ravintotieteilijäguru, pöperöproffanakin tunnettu Patrik Borg puhuu syömisestä, syömissuhteesta ja sen aiheuttamista ongelmista. Borg peräänkuuluttaa ”isoa kuvaa”, eli keskittymistä olennaiseen nippelitiedon sijaan. Hän myös kyseenalaistaa usein vallalla olevaa käsitystä siitä, että ihmiset kyllä tietävät kuinka tulisi syödä. Useimmat eivät tiedä. Ja lehdistä luetuista, ystäviltä kuulluista nippelitiedon jyvistä koottu oma dieetti vie valtavasti energiaa, on yleensä jonkin ruoka-aineen kokonaan kieltävä ja näinollen ei tarkoitettu toimimaan omana ruokavaliona tästä hetkestä hamaan ikuisuuteen.

”Tärkeimmät kysymykset ovatkin: onko syömissuhde hyvinvointia ja voimia tuottava? Auttaako se jaksamaan, nostamaan vireystasoa, olemaan töissä tehokas ja tuottava?”

 

Miten saada syöminen normaaliksi osaksi elämää

Mitä meidän tulisi tehdä, jotta syömissuhde saadaan mukavaksi, nautittavaksi ja normaaliksi osaksi elämää ja jotta se energian viennin sijaan toisi energiaa? Aloittaa pienistä muutoksista ja pitää pohjana ja lähtökohtana omaa ruokavaliota. Säännöllinen syöminen on ykkösasia. Elimistö tarvitsee ravintoa 3-4 tunnin välein. Ehdottomat kiellot johtavat usein vain niiden rikkomiseen, joten sallivuus ja rento asenne, itseä ja syömistä kohtaan vie pitkälle. Kasvisten, hedelmien, marjojen ja muun tuoreen lisääminen ruokavalioon on keholle aina hyväksi.

”Aina kun lähdetään johonkin muutokseen, pitää kysyä itseltä, olenko valmis syömään tällä tavalla vähintään seuraavat viisi tai kymmenen vuotta? Hyvissä muutoksissa vastaus on kyllä. Jos vastaus on ei, on turha hassata voimia väliaikaisiin muutoksiin ja hyötyihin”.

 

Syömisen vaikutus työssä jaksamiseen

Huono syöminen vaikuttaa työssä jaksamiseen. Ruoan tulisi antaa energiaa, mutta jos syömisasiat stressaavat, energian antamisen sijaan, ruoka ja syöminen vievät sitä ja lisäävät stressiä. Tiukat laihdutuskuurit ja välttämisdieetit kuluttavat voimavaroja ja energiaa. Kun syömisestä stressaaminen loppuu, ongelmasyöminenkään ei ole enää ongelma. Ihmisen pitäisi oppia kuuntelemaan itseään, sallimaan ja nauttimaan ruoasta.

”Todella moni stressaa syömisestä paljon. Tässä on se syy, miksi Borg haluaisi opettaa suomalaiset syömään hyvin, rennommin, paremmin. Ravinto ei voi lisätä kokonaishyvinvointia, jos syöminen ei tunnu ja maistu hyvältä.”

 

Syö hyvin ja hoikistu

Kun muutoksia ottaa omaan ruokavalioon pikkuhiljaa ja samalla pitää mielessä sallivan asenteen, pidemmällä aikavälillä laihtuminen tapahtuu siinä sivussa kuin itsestään. Suorittamisen ja äärimmilleen asetettujen tavoitteiden sijaan laihduttamisessa usein hyvin toimivaksi on osoittautunut rento asenne ja sallivuus. ”Haluan pudottaa 10kg” -tyylisen tavoitteen sijaan tavoitteeksi voi ottaa esimerkiksi ”haluan olla terveempi ja tuntea oloni terveemmäksi” -tavoiteen. Toki täytyy muistaa, että esim. kymmenien vuosien aikana kertyneet kilot tai opitut syömistottumukset eivät katoa muutamassa viikossa. Tämän asian hyväksymiseen ja oivaltamiseen auttaa pingottamisen unohtaminen ja niin ikään rento, hyvä mieli itseä ja ruokaa kohtaan.

 

Lähde: http://www.kauppalehti.fi/etusivu/patrik+borg+tyossajaksaminen+alkaa+jaakaapilta/201411708155