Viisi vinkkiä kuinka nautit jouluruoista kohtuudella

Screen Shot 2015-12-16 at 16.04.56Loppuvuoden juhlasesonkina monet elävät ylensyönnin ja –juonnin kulta-aikaa.  Kilot karistetaan ja uusi elämä aloitetaan heti vuodenvaihteen jälkeen.

Joulun ei tarvitse olla yhtä ähkyä, pahaa oloa ja syömisistä johtuvaa morkkista. Juhlasesonkina voi syödä terveellisesti ja silti hyvin, mausta tinkimättä. Jos itse pääsee vaikuttamaan ruokiin ja ruoanvalmistukseen, on mahdollista käyttää kevyempiä ja terveellisempiä ruoanvalmistusaineita. Jos taas on ilo istua valmiiseen pöytään, voi silloinkin valita terveellisesti ja syödä fiksusti.

 

Vinkki 1. Säännöllinen ateriarytmitys

Jouluna pätevät samat säännöt kuin arkenakin: muista säännöllinen ateriarytmi. Älä siis jätä aterioita väliin sen vuoksi, että illallinen on tavallista isompi tai raskaampi, tai satsaaksesi siihen yhteen isoon juhla-ateriaan. Pidä siis tuttu ateriarytmi yllä myös juhlakautena. Kun energiataso pysyy hyvänä aterioiden välissä, suklaa-, leivonnais- ja muut herkkunapostelut jäävät taatusti vähemmälle.

 

Vinkki 2. Liikunta

Joulu- ja loma-aikana on yleensä enemmän aikaa myös liikunnalle. Liikkuminen pitää ruoansulatuselimistön toiminnassa ja pienikin happihyppely pitää yllä reipasta olotilaa ja hyvää vireyttä, jo puoli tuntia päivässä riittää.

 

Vinkki 3. Muista alkoholin energia- ja sokerimäärät

Jos juot jouluna alkoholia, juo sitä kohtuudella. Jouluruoan kanssa maistuu erinomaisesti olut tai viini ja kun pitää määrät pieninä, ei tule houkutuksia syödä pientä suolapalaa siellä täällä lasillisen rinnalla. Myös alkoholissa itsessään on paljon energiaa ja sokeria. Juo tavallista hanavettä riittävästi, 1.5-2 litraa päivässä.

 

Vinkki 4. Suosi joulun alkuruokia ja salaatteja

Sitten itse joulupöytään. Jouluiset alkuruoathan ovat mitä ihanimpia: raikas rosolli juureksilla, paljon erilaisia kalavaihtoehtoja ja nykyään monessa pöydässä näkyy ilahduttavasti myös salaatteja. Suosittelen täyttämään vatsaa jo suurilta osin alkuruoista. Juureksista ja salaatista saa hyvin kuituja, muttei ähkyä. Salaatiksi voi tehdä tutun vihersalaatin tai juhlavamman ja runsaamman version, esim viikunoilla, pienellä määrällä juustoa, pähkinöitä ja mausteeksi yrttejä. Yrttejä kannattaa käyttää muissakin ruoissa ja jättää suolan käyttö vähemmälle. Ei jouluruoan tarvitse olla mautonta ja tylsää, vaikka ruoat tekisikin vähemmällä kermalla, voilla tai suolalla.

Monet ovat vaihtaneet perinteisen kinkun ja kalkkunaan vegaaniversioihin, esim seitanpaistiin. Mikä se sitten omassa joulupöydässä onkaan, syö ja nauti. Täytä lautasesta puolet vihanneksilla, juureksilla, kasviksilla ja toinen puoli kinkulla ja laatikoilla. Perinteiset laatikotkin maistuvat, kun niitä ei syö liikaa. Ylipäätään määrät ja aterioiden koot kannattaa pitää kohtuullisina, tämä on tehokas tapa välttyä ylensyönniltä.

Joulutorttujen ja kakkujen sijaan jälkiruokana maistuvat taatelit, viikunat ja kuivatut luumut. Tai mikä sen parempaa, kuin raikas hedelmäsalaatti kauden hedelmistä. Jos kaipaat joulun makua enemmän, voi joukkoon tehdä vaikka rahkavaahdon (puolet rahkaa, puolet vaahtoutuvaa vaniljakastiketta/kermaa ja maustaa sen jouluisilla mauilla: piparkakkumaustetta, kardemummaa tai kanelia). Tai kokeile tehdä itse raakasuklaata. Edellä mainitut ovat huomattavasti parempia vaihtoehtoa perinteisille suklaakonvehdeille ja maistuvat kaikille.

 

Vinkki 5. Älä stressaa

Mitä ikinä nautitkaan ja miten ikinä joulusesongin vietätkään, älä stressaa. Älä stressaa juhlakaudesta tai juhlasyömisistä, vaan nauti ja ole läsnä.

 

Ihanaa joulukuuta!

 

Minna