Hyvä kunto on valtti työelämässä: case Vincit & LUPAUS

Vincit Helsinki Oy on treenannut jo lähes vuoden LUPAUS hyvinvointistudion perustajan, Personal Trainer Riina Laaksosen johdolla. Yhteistreeneillä on potkaistu jokainen uusi viikko käyntiin ja treenit on sijoitettu keskelle työpäivää energiatasoa ja suorituskykyä kohottamaan. Tulokset ovat olleet huikeita.

studio1

Hyvinvointistudio LUPAUS

Hyvä kunto on valtti työelämässä

Valmennuksen tavoite oli kohottaa kuntoa ja tarjota vaihtoehtoja sekä uusia ideoita liikuntaan, sillä osa Vincitin porukasta oli jo lähtötasoltaan erinomaisessa kunnossa. ”Jotta harjoittelu olisi pitkällä aikavälillä kehittävää, on kropalle tarjottava uusia, erilaisia tapoja tehdä töitä ja haastettava sitä. Vaihtoehtojen tarjoaminen on tärkeää myös mielelle, sillä uusien liikkeiden oppiminen ja itsensä voittaminen palkitsee aina.”, Laaksonen kertoo. Tavoite oli myös lisätä liikuntaa ja saada se omatoimiseksi osaksi arkea henkilöillä, joiden kohdalla näin ei vielä ollut.

Valmennus suunniteltiin yhdessä Vincit Helsinki Oy:n toimitusjohtajan Teemu Uotilan kanssa, joka itsekin on ohjannut treenejä henkilöstölleen. Valmennukseen osallistuminen oli vapaaehtoista. Vincit tarjosi valmennuksen työntekijöilleen, sillä yksi yrityksen toimintaa johtavia ajatuksia on työntekijöiden tyytyväisyys. Fyysinen kunto vaikuttaa suoraan onnellisuuteen ja työssäjaksamiseen, samoin kuin hyvä mieli välittyy eteenpäin sekä työtovereille että asiakkaille.

 

Treeni keskellä päivää lisää aivojen aktiivisuutta

Liikkuminen kohentaa mielialaa, lisää myönteisiä tunteita ja vähentää stressiä. Se vaikuttaa myönteisesti tarkkaavaisuuteen lisäämällä aivojen tilavuutta sekä aktiivisuutta. Ottamalla keskellä päivää hetki itselle, keskittymiskyky paranee loppupäivän ajaksi huomattavasti. Treeni saa tehokkaasti ylimääräiset häiriötekijät pois mielestä, ja aivoissa vallitseva ruuhka helpottaa. Treenin jälkeen on taas helpompi fokusoitua tekemiseen, ja luovuus sekä tehokkuus kasvavat. ”Treenin jälkeen kannattaa ottaa hetki aikaa ja tehdä to do –lista loppupäivälle.”, Laaksonen vinkkaa. Se tuo potkua ja tavoitteellisuutta tekemiseen entisestään.

Itsensä johtamisen lisäksi vuorovaikutus- ja johtamistaidot ovat tärkeitä työpaikalla ja myös niihin on mahdollista vaikuttaa treenin avulla. ”Käsittelemme eteemme tulevia ihmisiä ja tilanteita rakentavammin ja olemme myötätuntoisempia, kun voimme hyvin ja meillä on hyvä kokemus itsestämme.”, Laaksonen muistuttaa. Liikunnan avulla hyvinvointi ja onnellisuus työpaikalla kasvavat.

lupaus_punnerrus

”Voisko näihin punnerruksiin saada vähän haastetta”

Liikkuva ihminen on onnellinen ihminen

Valmennukseen osallistuneet henkilöt olivat todella motivoituneita ja tulivat paikalle poikkeuksetta, vaikka aikataulut ja palaverit olisivat painaneet päälle. ”Oli mahtavaa huomata, miten porukka motivoi toinen toisiaan ja vaikka olo olisi tullessa ollut kiireinen, ihmiset lähtivät aina treeneistä energisinä ja hyvillä mielin jatkamaan työpäivää.”, Laaksonen kertoo. Fyysisen kunnon kasvamisen lisäksi liikunta kasvattaa itsetuntoa ja positiivista kokemusta omasta kehosta.

”Kesken työpäivän tehtävällä treenillä oli suuri vaikutus loppupäivän oloon ja energiatasoon. Päivän lisäksi sillä oli positiivinen vaikutus myös koko loppuviikkoon. Jos viikko alkaa hyvällä mielellä, se todennäköisesti jatkuukin niin.”, summaa valmennukseen osallistunut ohjelmistokehittäjä Aino Kuokka kokemuksiaan. Kuokka harrastaa vapaa-ajallaan aktiivisesti kiipeilyä ja on ollut tyytyväinen sekä lihaskunnon että aerobisen, eli hengitys- ja verenkiertoelimistön kunnon kehitykseen kevään harjoitusohjelman myötä. Heti valmennuksen loppumisen jälkeen Aino lähetti terveiset Ranskasta ja kertoi, että Personal Trainingista oli suuri apu siihen, että hän jaksoi kiivetä yli 4000 metriin. ”Barre des Écrins -vuorella: huiputuspäivänä 12 tunnin aikana 1200 vertikaalimetriä ylös ja 2400 vertikaalimetriä alas. Fiilikset katossa 4102m korkeudessa!”

kiipeily

Kuvassa Aino kiipeilykollegojensa kanssa ©Juho Risku

Vähemmän stressiä ja sairauspoissaoloja

Kiireinen ja hektinen työelämä imevät usein mehut ja työpäivän jälkeen saattaa tuntua haastavalta lähteä vielä liikkumaan. Tämä taklattiin sijoittamalla treenit keskelle päivää. Valmennukseen osallistuneet oppivat, että on mahdollista tehdä hyvinkin tehokas treeni lyhyessäkin ajassa. ”Minulle suurin oivallus oli se, että väsymyksestä huolimatta voi lähteä liikkumaan ja palkintona on aina hyvä olo.”, kertoo ohjelmistokehittäjä Tommi Taskinen, joka niin ikään osallistui valmennukseen ja lisäsi liikuntaa myös omaan vapaa-aikaansa.

Liikkua kannattaa, sillä sen on monissa tutkimuksissa osoitettu olevan tehokkain yksittäinen keino stressin hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Hyvä fyysinen kunto antaa uskoa omiin kykyihin. Liikunta tehostaa myös immuunipuolustusta ja vähentää sairastavuutta. Monen sairauden takana on elimistön stressireaktio.

Erityisen tyytyväisiä osallistujat olivat parantuneeseen energiatasoonsa ja totta kai lihaskunnon, aerobisen kunnon ja liikkuvuuden kasvamiseen. Energiatason ja fyysisen kunnon paranemisen lisäksi yksikään valmennukseen osallistunut ei ollut sairaana päivääkään koko kevään aikana. Valmennuksessa käytiin läpi liikunnan lisäksi ravintoon ja lepoon liittyviä asioita.

lupaus_leuanveto

Itsensä haastamista treeneissä

Palkintona parantunut kunto

Valmennuksen aluksi ja lopuksi tehtiin kuntotestit, joiden perusteella jokaisen osallistujan kunto kohosi valmennusjakson aikana. Kehitystä tapahtui ihmisestä riippuen liikkuvuudessa, lihaskunnossa, tekniikassa tai kaikissa näissä. Parhaimmillaan lihaskunto kasvoi jopa 40%, mikä on todella paljon. ”Valmentajana minulle palkitsevimpia hetkiä olivat ne, kun osallistujat kertoivat itse tekemistään harjoituksista ja pyysivät uusia vaihtoehtoja itsenäiseen treenaamiseen. Liikunnan ilon löytyminen ja itsenäinen harjoittelu olivat juuri niitä asioita, joita alun perin toivoimme saavuttavamme, sillä ne ovat asioita, jotka varmistavat sen, että harrastus ja uudet tavat jäävät elämään valmennuksen jälkeenkin.”, sanoo Laaksonen.

Jotta harjoittelusta saadaan tuloksellista ja tehokasta, on ammattitaitoinen valmentaja suuri apu. ”Halusimme toteuttaa valmennuksen yhteistyössä LUPAUS hyvinvointistudion kanssa varmistaaksemme sen, että teemme oikeita asioita ja saamme treeniin käyttämästämme ajasta mahdollisimman suuren hyödyn irti. Lisäksi halusimme tarjota turvallisen, inspiroivan tavan aloittaa liikunta ja löytää uusia vaihtoehtoja.”, kertoo Teemu Uotila.

Vaikka liikunnan on tarkoitus tuottaa hyvää oloa ja vähentää stressiä, se ei saa olla pakko eikä sen ole hyvä tuottaa lisästressiä. ”Olen kuullut vain hyviä kokemuksia valmennukseen osallistuneilta ja tarjoamme jatkossakin työntekijöillemme mahdollisuuden treenata ammattivalmentajien johdolla.”, jatkaa Uotila, joka itsekin on aktiiviliikkuja ja harrastaa mm. säännöllisesti liikuntapalavereja. ”Liikuntaan käytetty aika maksaa itsensä takuuvarmasti takaisin tehokkuutena, ilona ja hyvinvointina.” Hyvä olo ja kunto vaikuttavat suorituskykyyn niin työssä kuin vapaa-ajallakin. Työporukan kanssa liikkuminen vahvistaa jokaista henkilökohtaisesti sekä rakentaa työporukan sisäisiä suhteita. Se parantaa työilmapiiriä, tuo vaihtelua rutiineihin ja on hauskaa.

 

Treenaaminen Vincitin porukan kanssa on ollut älyttömän hauskaa myös valmentajalle! Kun saa valmentaa motivoituneita ihmisiä, on se superpalkitsevaa molemmille osapuolille.

<3 Riina

 

Tämä teksti on julkaistu alunperin Vincit Oy:n blogissa.

 

Miksi työnantajan kannattaa huolehtia työntekijöidensä kunnosta ja mitä vincitläiset pienryhmävalmennuksesta ovat saaneet? Vastaukset kuulet valmennettavilta, katso video. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *