Näin käytät villivihanneksia osa 1 – Nokkonen

nokkonen

Kuva: Wikipedia

Hurahdin villivihanneksiin erityisen paljon tänä keväänä. Mielenkiintoni niitä kohtaan on kasvanut vuosi vuodelta ja minua miellyttää moni villivihanneksiin liittyvä asia. Villivihannekset ovat suomalaista superruokaa. Moni superfood mitä käytämme tuodaan toiselta puolelta maapalloa, joten hiilijalanjälki ei varsinaisesti tee niiden ostamisesta ekotekoa. Lisäksi lähiluonnossamme kasvaa sellaisia yrttejä, joiden ravintoarvot ovat todella huikeita (kuten nokkonen), joten niiden avulla on helppo saada lisää terveellisyyttä omaan ruokavalioon ja kasvattaa energiatasoa sekä puhdistaa kehoa. Villivihanneksiin liittyy myös se hyvä puoli, että jo pelkästään niiden kerääminen luonnosta vaikuttaa kehoon tervehdyttävästi ja rauhoittavasti.

Kehon ja mielen rauha

Stanfordin yliopistossa tutkittiin kaupunkimiljöön vs. luonnon vaikutuksia ihmisiin ja tulos oli, että luonto vapauttaa sen osan aivojen otsalohkosta, jossa ihminen käsittelee huolia ja murheita. Luonnossa siis sekä keho että aivot saavat levätä ja palautua. Jos luontoa ja metsää ei läheltä löydy, saman vaikutuksen saa Metsäntutkimuslaitoksessa tehdyn suomalaistutkimuksen mukaan jo vartin hengähdystauolla puistossa. Viidessätoista minuutissa keho energisoituu ja mieli muuttuu positiivisemmaksi. Mieli virkistyy jo siitä, että näkee puita ja luontoa.

Suomessa jokaisen kotiovelta on keskimäärin 200 metrin matka metsään, joten meille tämä on ehdottomasti saavutettavissa ja se kannattaa myös hyödyntää. Kaupunkiasujille metsän sijaan läheltä löytyy varmasti puistoja, merenrantoja tai muita virkistysalueita, jotka tarjoavat samat mahdollisuudet.

 

Ekologista ravintoa

Villivihanneksissa on paljon terveyttä ja hyvinvointia tukevia ravintoaineita. Villivihannekset vahvistavat immuniteettia ja niitä voi helposti käyttää ympäri vuoden esimerkiksi pakastamalla tai kuivaamalla, samaan tapaan kuin sieniä ja marjoja. Villivihannekset ovat äärimmäisen ekologista ravintoa, joka ei varmasti lopu keräämällä. Niiden syöminen on todellinen kestävän kehityksen valinta, lisäksi kun itse kerää ruokansa, tietää aina mitä syö.

Villivihannekset vaikuttavat oloomme monin tavoin. Kun saamme vitamiineja ja suojaravinteita luontaisista lähteistä, ne imeytyvät parhaiten ja vaikuttavat moniin toimintoihin elimistössämme. Käytännössä tämän huomaa nopeimmin siitä, että olo on parempi ja energisempi. Usein suoliston toiminta tehostuu ja monilta esim. ummetus häviää kokonaan. Useat huomaavat myös aivotoiminnan kirkastumisen sekä bonuksena villivihannesten kautta avautuu täysin uusi, ihana makumaailma!

 

Nokkosen käsittely

Toisin kuin yleensä luullaan, nokkosta voi käyttää läpi kesän. Alkukesästä nokkoset voi kerätä kokonaan, myöhemmin vain nokkosen latvat ja heleän vihreät lehdet. Poimitun latvan tilalle nokkonen kasvattaa nopeasti uuden.

Nokkonen on parasta kuivattuna tai ryöpättynä, jolloin itse käytän sen mieluiten smoothieen tai lettuihin. Nokkonen on helppo kerätä ja samalla välttyä ikäviltä pistoilta käyttämällä hanskoja. Itse kerään nokkoset paksut sormikkaat kädessä saksia apuna käyttäen ja käsittelen ne kumihanskat kädessä keittiössä.

Keräämisen jälkeen nokkoset on hyvä huuhtoa, jotta päästään eroon siitepölystä, pikkueläimistä ja muista epäpuhtauksista. Huuhtelun jälkeen nokkoset ryöpätään, eli siirretään kiehuvaan veteen 2-3 minuutiksi, jolloin päästään eroon nokkosen sisältämästä nitraatista. Itse poistan tässä vaiheessa suurimmat puisevat varret. Ryöppäyksen jälkeen ennen käyttöä nokkoset voi vielä pieniä pienemmiksi paloiksi. Käytä kuten pinaattia. Nokkosen keitinveden voi hyödyntää esim. hiusten huuhteluun.

Vanha kansa teki erikseen nokkosvettä hiusten hoitoa varten. Kannattaa kokeilla kesällä tätä lisäaineetonta hiusten hoitoainetta vaikka mökillä. Ulkoisesti nokkosen sanotaan auttavan myös akneen, ihottumiin ja psoriasikseen. Kuivattuna nokkosta on helppo käyttää ympäri vuoden ja sitä voi lisätä viherjauheen tapaan puuroon, mysliin tai oikeastaan mihin tahansa.

 

Aamusmoothieainekset luonnosta

Aamuisen smoothien saat nokkosesta tehtyä esimerkiksi siten, että sekoitat desin mantelimaitoa ja vajaan desin nokkosta tehosekoittimessa. Lisää joukkoon viipaloitu banaani ja reilu puoli desiä mansikoita. Todellinen vitamiinipommi!

 

Nokkonen on villivihannesten ykkönen

Nokkonen hoitaa sekä sisäisesti että ulkoisesti. Se huolehtii vatsasta, keuhkoista, sisäelimistä, hampaista, ihosta, hiuksista, sydämestä, nivelistä ja luustosta. Se vahvistaa verta, auttaa alentamaan verenpainetta ja pitää veren sokerin kurissa. Nokkonen edistää suoliston toimintaa ja nopeuttaa kuona-aineiden poistumista elimistöstä. Lisäksi se sisältää runsaasti kalsiumia, magnesiumia, rautaa, mangaania, beetakaroteenia, foolihappoa sekä C-, D- ja K-vitamiinia. Pinaattiin verrattuna nokkonen sisältää rautaa ja vitamiineja jopa seitsenkertaisen määrän.

Nokkonen on ehdottomasti villivihannes, joka kannattaa hyödyntää. Suhtautumiseni nokkoseen, joka aiemmin oli lähes pelkästään maanvaiva on täysin muuttunut ja toivotan nokkosen erittäin tervetulleeksi mökkipihapiiriin. Kunnioitan kovasti tätä supervihannesta.

 

<3 Riina

 

PS. Tiesitkö, että suomalainen syö eniten purkki- ja valmisruokaa koko maailmassa! Keskimäärin suomalainen ihminen syö 36 kg valkoista sokeria ja 78 kg lihaa vuodessa. Vuosittain suomalainen juo 10 kg kahvia ja saa 7 litraa lisäaineita kehoonsa. Elimistössämme on 400 erilaista kemikaalia, jotka eivät sinne kuulu…

 

PPS. Tekstin nokkosfaktoja poimittu mm. Raija Kivimetsän Villiinny villivihanneksista -kirjasta. Hieno kirja kaikin puolin.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *