Kesä on loistavaa aikaa nostaa hyvinvointi uudelle tasolle

newlifechapter1Syksyllä kuntokeskusten saleilla näkyy aina aloituspiikki kun ihmiset haluavat eroon lomakiloista ja aloittaa uuden, terveemmän elämäntavan. Sama piikki näkyy uudelleen tammikuussa, joulunpyhien jälkeen. Mitä jos hyvinvointi aloitettaisiinkin jo tänään ja arkeen tehtäisiin sellaisia, pieniä muutoksia, jotka ovat toteutettavissa helposti ja vaivattomasti? Hyvinvointi ja terveys parhaimmillaan ovat mukavia, jokapäiväisiä asioita, jotka tuovat hyvää energiaa, kiitollisuutta ja onnellisuutta elämään. Kuulostaako hyvältä? Hyppää mukaan ja aloita tänään!

Puhdistuskuuri-verkkovalmennuksemme on puolivälissä ja olemme saaneet valtavasti positiivista palautetta kuurista. Monelle se toimii alkusysäyksenä terveellisempään arkeen, sillä kuurin voi toteuttaa keskellä normiarkea ja –elämää ilman suurempia ponnistuksia. Ja toisaalta, pieniä muutoksia tekemällä on mahdollista huomata kuinka suuri vaikutus valinnoillamme on mm. nukkumiseen, palautumiseen, energiatasoon, vireyteen, ihon kuntoon, vatsan toimintaan… ja koko elämään.

Kesä on paras mahdollinen aika nostaa hyvinvointi uudelle tasolle. Kesällä olemme yleensä energisempiä, kiitos lisääntyneen valon määrän ja aikaakin itsestä huolehtimiseen saattaa olla normaalia enemmän. Monilla työtahti hiljenee mukavasti kesäksi, mikä myös vähentää stressin määrää.

 

Ei kieltolistoja, ei kalorien laskentaa

Arjen parantaminen ja hyvinvoinnin lisääminen ei välttämättä vaadi suurta elämäntaparemonttia. Yksi yleisimmistä virheellisistä oletuksista ravintovalmennettaviemme keskuudessa on se, että ruokavalio laitetaan uusiksi kerralla ja terveellinen syöminen vaatii järjettömiä ponnisteluita.

Parhaisiin tuloksiin kuitenkin aina päästään siten, että edetään yksi, pieni muutos kerrallaan ja usein jo yksi muutos arkeen vietynä saa aikaan sen, että olo kohenee huomattavasti ja tämä edelleen saa meidät automaattisesti tekemään parempia valintoja. Näin esim. laihtuminen tapahtuu usein hyvän elämän sivutuotteena, ilman kalorien laskentaa tai kieltolistoja. Hyvää, maukasta ruokaa syömällä ja elämästä nauttimalla. Tämän vuoksi hyvään oloon ja valintoihin jää koukkuun huomaamattaan, sillä olo on niin hyvä ja keho voi loistavasti, jonka vuoksi haluaa luontaisesti jatkaa eteenpäin.

 

Omaksu treenirutiini silloin kun on aikaa ja pidä siitä kiinni

Kesä on loistava aika myös treenirutiinin omaksumiselle, joka on paljon helpompi ylläpitää syksyn ja pimeän vuodenajan tullen, kun se on jo osa elämää. Kun ilma on lämpimämpi, myös keho on lämmin ja vastaanottavaisempi harjoittelulle. Lisäksi kesällä voit harjoitella melkein missä tahansa. Itse tein eilen pihajumpan naapurien kanssa samalla kun lapset leikkivät ulkona. Ulkona mieli rauhoittuu ja usein istuma- tai muiden pitkäkestoisten, staattisten asentojen pinnalliseksi muuttama hengitys syvenee automaattisesti. Tekee mieli hengittää syvään. Aloita esimerkiksi viiden liikkeen sarjalla, jonka voit tehdä omalla kehonpainollasi, lempimaisemissasi. Tästä lisää pian Youtube-kanavallamme, klikkaa itsesi seuraajaksemme ja vastaanota mm. ilmaistreeniohjeita ensimmäisten joukossa. Aloita tekemällä kaksi treeniä viikossa ja merkkaa treenit kalenteriisi. Omaksu tapa rutiiniksi ja pidä siitä kiinni niin vapaa-ajalla kuin töissä käydessäkin.

Jos treenaat mieluiten salilla, on kesä silloinkin hyvä aika aloittaa, sillä saleilla on miellyttävää, kun tilaa riittää ja valmentajille on hyvin aikoja. Jos päätät aloittaa Personal Trainerin kanssa, pyydä häntä tekemään sinulle sellainen ohjelma, jonka voit toteuttaa siellä, missä mieluiten treenaat. Kerro myös toiveesi, tavoitteesi ja kuinka paljon aikaa sinulla on käytettävissä harjoitteluun. Jo 20 minuutin tehokas treeni 2-3 kertaa viikossa kehittää kuntoasi tehokkaasti.

 

Priorisoi untasi, nosta suorituskykyäsi

Kun arki ja työrytmi helpottavat ja kalenteriin jää tilaa, panosta erityisesti nukkumiseen ja palautumiseen. Jos yksi asia pitäisi valita ylitse muiden, jolla on ratkaisevan suuri vaikutus sekä kehon että mielen hyvinvointiin, on se ilman muuta nukkuminen ja laadukas palautuminen.

Eräs valmentajakollegani kertoi hetki sitten omasta elämästään, että nukkumalla säännöllisesti 8-9 tuntia laadukasta unta yössä, tila ja aika hänen omassa elämässään ovat lisääntyneet huomattavasti. Samoin hyvä olo, energia ja kiitollisuus. Kun elimistö on hyvin palautunut, pystyy se myös toimimaan paremmalla teholla valveilla ollessa. Yöunista ei kannata tinkiä, sillä se laskee vastustuskykyä, huonontaa työtehoa ja tekee meistä harkitsemattomia ja saa meidät suosimaan nopeita, hyvää oloa tuottavia valintoja (esim. nopeasti verensokeria nostavia sokereita ja hiilihydraatteja). Lisäksi univaje huonontaa päätöksentekokykyämme sekä vuorovaikutustaitoja.

Paranna unen laatuasi ja palautumistasi kiinnittämällä ensin huomio iltarutiineihisi. Tee yksi muutos tänään, jolla varmistat, että mielesi siirtyy rauhallisempaan tilaan ja ajat kroppasi kierroksia alas ennen nukkumaan menoa.

 

Olisiko mahdollista saada kalenteriin tilaa tekemällä vähemmän?

Samalla tavalla lisää tilaa on päivään saatavissa rauhoittumishetkillä, meditoinnilla. Näiden hetkien ei välttämättä tarvitse olla kuin parin-kolmen minuutin pituisia. Tärkeintä silloin on, että keskityt itseesi ja hengität syvään.

Pääset irti työpäivän aikana pään sisäisestä kaaoksesta esim. tekemällä pienen lenkin ulkona. Itse käyn välillä hengittelemässä Hietsun torilla. Tila ympärillä ja ulkoilma toimivat aina. Jos meditointirutiinin omaksuminen tuntuu haastavalta, on avuksi olemassa erilaisia sovelluksia ja aplikaatioita, esim. Headspace.

 

Rauhaa & rakkautta! Nauti elämästä.

 

<3 Riina, Hietsun torin hengittelijä

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *