Näin käytät villivihanneksia osa 2 – Ahomansikka

Fragaria_vesca_close-up_4

Kuvan lähde: Wikipedia

Kerroin aiemmin Nokkosesta kirjoittaessani hurahtaneeni tänä kesänä villivihanneksiin. Villivihannesinnostukselle ei näy loppua, joten nyt esittelen toisen suosikkini, ahomansikan!

Ahomansikan marja huumaa tuoksullaan ja maullaan, mutta nyt keskitytään ahomansikan lehtiin, jotka nekin tarjoavat upean, tuoreen, puhtaan & raikkaan maun, Suomen luontoa ja sen hyödyntämistä parhaimmillaan!

Yhtä paljon kuin villivihannesten käytöstä, nautin edelleen niiden keräämisestä ja metsässä kävelemisestä, metsän tuoksujen haistelusta ja ihan vaan rauhallisesta oleilusta luonnon keskellä. Ahomansikoita löytää lähes jokaisesta metsästä, ainakin Etelä-Suomessa ja se on verrattain yleinen koko Suomessa, Pohjoisinta Lappia lukuun ottamatta.
 

Ahomansikan lehdet maistuvat salaatissa, kuivattuna ja pakastettuna

Ahomansikan lehdet ovat parhaimmillaan nuorina ja vaaleanvihreinä. Satokausi alkaa heti ensimmäisten vauvalehtien ilmestyessä ja jatkuu aina kukintaan saakka. Lehtiä voi käyttää hyvin monipuolisesti esim. salaateissa, smoothieissa, teessä, sämpylätaikinoissa, piiraissa, kuivattuna, pakastettuna jne. Ahomansikan lehdet tuovat mukavasti makua myös esimerkiksi kylmiin kermaviili- ja jogurttikastikkeisiin.

Ahomansikan lehtien lisäksi myös kukat ovat syötäviä ja niitä voi käyttää leivonnaisten ja salaattien, ja oikeastaan minkä tahansa ruoan koristeina.
 

Itsetehty viherjauhe

Ahomansikan lehtiä on helppo säilöä talven varalle kuivaamalla tai pakastamalla. Kuivatuista lehdistä voit tehdä viherjauhetta yhdessä muiden villivihannesten kanssa. Omassa viherjauheessani on ahomansikan lisäksi ketunleipää, piharatamoa, voikukan lehtiä sekä poimulehteä.

Villivihannesten käsittely ja kuivaaminen onnistuu helposti, kerätyt yrtit huuhdellaan ja sen jälkeen asettelen ne kuivumaan uunipellille, talouspaperin päälle. Kuivatus uunissa noin 35 asteessa, eli hyvin miedolla lämmöllä, korkeammassa lämmössä yrtit tummuvat helposti. Uuninluukun väliin esim. tulitikkuaski niin ilma kiertää. Yleensä kuivattamiseen riittää se, että pitää yrtit yön yli uunissa, toisinaan sen jälkeen nostan pellin vielä aurinkoiselle parvekkeelle päiväksi. Sen jälkeen murskaan yrtit käsin ja laitan lasipurkkiin, tyhjä pilttipurkki käy mainiosti.

Viherjauhetta voi käyttää melkein missä tahansa, itse lisään sitä smoothieihin, keittoihin, puuron päälle, munakkaisiin ja mysliin.
 

Ahomansikkaa sisäisesti ja ulkoisesti

Ahomansikan lehtiä on käytetty rohtona vuosisatoja. Niillä on hoidettu mm. reumaa, kihtiä ja munuaiskiviä. Runsaasti c-vitamiiniä sisältävä marja puolestaan pistää vipinää suoliston toimintaan ja lisäksi sillä on vitamiinipitoisuutensa vuoksi ehkäisty keripukkia. Marjoja on käytetty kauneudenhoidossa erityisesti herkän ja epäpuhtaan ihon puhdistamiseen ja rauhoittamiseen.

Ahomansikan lehdet sisältävät runsaasti c-vitamiinia, flavonoideja, parkkiaineita, tanniineja ja eteerisiä öljyjä. Marjoissa on c-vitamiinin lisäksi mangaania, karotenoideja ja kuparia. Varsinainen superruoka siis tämäkin. Huomioi käytössä kuitenkin, että mansikanlehtien käyttöä ei suositella raskaana oleville, sillä lehdillä väitetään olevan kohtua supistavia vaikutuksia. Lisäksi allergiset henkilöt saattavat saada ahomansikasta allergiaoireita.
 

Lisukkeeksi kesäruokiin

Ahomansikan lehdistä saa mukavaa makua esimerkiksi kermaviilikastikkeeseen, jota voi tarjoilla kalan kanssa tai vaikka salaatin kastikkeena. Kermaviilikastikkeeseen tarvitset seuraavat ainekset:

1 purkki kermaviiliä
1/4 sitruunan mehu
tuoretta persiljaa, ahomansikan lehtiä ja maun mukaan muita yrttejä (basilikaa, ketunleipää, timjamia, kirveliä, rakuunaa, ruohosipulia…)
kurkkua pieniksi paloiksi silputtuna
(suolaa, pippuria)

Sekoita ainekset keskenään ja anna kastikkeen maustua jonkin aikaa jääkaapissa ennen tarjoamista.

Ihanan, lämpimän mansikkateen teet helposti lisäämällä kiehuvaan veteen tuoreita ahomansikan lehtiä (ja koristeeksi kukkia). Hunajaa maun mukaan ja kokeile myös vaniljatankoa. Hauduta 5-10 minuuttia.

Tätä villivihannesta kannattaa ehdottomasti kokeilla!

Iloa & valoa!

<3 Riina

 

Lähde: Raija Kivimetsä (2016): Villiinny villivihanneksista, elinvoimaa ja energiaa luonnosta

Lue myös:
Näin käytät villivihanneksia osa 1 – Nokkonen ja
Näin käytät villivihanneksia osa 3 – Ketunleipä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *