Näin käytät villivihanneksia osa 3 – Ketunleipä

ketunleipä

Kuva: Wikipedia

Kirjoitin aiemmin nokkosesta ja ahomansikasta sekä villivihannesinnostuksestani ja nyt on vuorossa yksi suosikkini lisää: ketunleipä.

Ketunleipä, eli käenkaali on superraikas, metsässä, mattomaisina ryppäinä kasvava villivihannes. Sitä voi kerätä ja käyttää varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn ja se on mielestäni parhaimmillaan salaateissa, lisukkeissa ja koristeena erilaisten ruokien päällä. Ketunleipä on sitruunamaisen raikkautensa vuoksi yksi suosikeistani ja käytän sitä aina tehdessäni itse viherjauhetta.

 

Tuore ketunleipä on c-vitamiinipommi

Ketunleipä on parasta tuoreena, mutta sitä voi myös kypsentää ja kuivattaa. Ketunleivästä voi syödä lehdet, varren ja kukat ja se sopii erinomaisesti muun muassa smoothieihin makua tuomaan. Ketunleivästä saa myös tehtyä raikkaan makuveden, jonka voi vielä halutessaan makeuttaa tipalla hunajaa tai lisätä joukkoon kurkunviipaleita.

Ketunleipä sisältää runsaasti c-vitamiinia ja beetakaroteenia. Sitä ei kuitenkaan kannata syödä suuria määriä kerrallaan, sillä raparperin tavoin se sisältää oksaalihappoa, joka verottaa kehosta kalsiumia ja kuormittaa munuaisia.

 

Villiyrttilisuke kalalle

Ketunleipää löytyy yleisesti koko Etelä- ja Keski-Suomesta sekä Lapin eteläisistä osista, joten yleisyytensä vuoksi se kannattaa ehdottomasti ottaa hyötykäyttöön. Raikkaan lisukkeen kalalle, riistalle tai paahtoleivän päälle voit valmistaa seuraavasti: silppua ketunleipää, kuusenkerkkää ja nuoria mustaherukanlehtiä ja sekoita ne pieneen määrään hunajaa, laadukasta suolaa ja kylmäpuristettua oliiviöljyä. Kokeile!

 

Villivihannesten pakastaminen

Villivihanneksia kannattaa hyödyntää satokauden aikana niin paljon kuin mahdollista, sillä tuoreiden yrttien maku on parhaimmillaan. Laitan itse villiyrttejä monipuolisesti mm. salaatteihin, smoothieihin, munakkaisiin ja kastikkeisiin. Satokauden ulkopuolella kaikkiin edellä mainittuihin sopii pakastetut yrtit tai kuivatuista yrteistä tehty viherjauhe.

Villivihannesten kuivaamisen ja viherjauheen ohjeen löydät edellisestä villiyrttikirjoituksesta. Pakastaminen kannattaa tehdä siten, että esikäsittelee yrtit huuhtomalla ne ensin kylmällä vedellä, jotta roskat, multa ja hiekka saadaan pois. Nopea upottaminen kiehuvaan veteen (20-30 sekuntia) esim. siivilän avulla, auttaa kasveja säilyttämään värinsä, makunsa, vitamiininsa ja koostumuksensa hyvänä koko talven.

Pakasta kasvit kokonaisina, sillä pieni silppu mössääntyy helposti ja on hankalampi käsitellä. Helpointa on pakastaa yrtit pienissä erissä esim. pieniin pusseihin, jolloin saat helposti käyttöön juuri tarvittavan määrän yrttejä. Noin kolmasosa kämmenellinen riittää esim. smoothieen. Jo muutaman kerran viikossa käytettynä yrtit lisäävät vastustuskykyäsi ja voit ja jaksat paremmin.

Villivihanneksista saa energiaa ja virtaa etenkin kaamosaikana, jolloin keho on kovilla ja monet kärsivät uuvuttavasta väsymyksestä ja kaamosmasennuksesta.

 

Ota käyttöön suomalainen superfood suoraan lähimetsästä ja nauti myös villiyrttien keräämisestä!

 

<3 Riina

 

Lähde: Raija Kivimetsä (2016): Villiinny villivihanneksista, elinvoimaa ja energiaa luonnosta

Lue myös:
Näin käytät villivihanneksia osa 1 – Nokkonen ja
Näin käytät villivihanneksia osa 2 – Ahomansikka

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *