Viisi vinkkiä mistä tunnistat vatsalihasten erkaantuman

erkaantuman_tunnistusVatsalihasten erkaantuma on tila, missä suorat vatsalihakset eivät raskauden jälkeen ole palautuneet yhteen lähelle toisiaan, vaan lihasten välissä on rako. Lisäksi suorien vatsalihasten välissä oleva valkoinen jännesauma, linea alba, sekä koko keskivartalon tuki on heikentynyt. Vatsalihasten erkaantumasta voit lukea lisää blogipostauksestamme Suorien vatsalihasten erkaantuma – mikä se on ja kuinka saada vatsa kuntoon.

 

Synnytyksen jälkeen keskivartalon kuntoutuminen voi viedä aikaa ja keskikroppa saattaa tuntua ja näyttää monella tavalla erilaiselta kuin ennen.

Alla viisi vinkkiä mistä tunnistat vatsalihasten erkaantuman:

 

  1. Keskivartalon tuki on hakusessa. Et luota keskivartaloosi ja raskauden jälkeen se ei tunnu palautuneen samaan tilaan kuin missä se oli ennen raskautta
  2. Raskauden jälkeen vatsaan on jäänyt selkeä pömppö, vaikka muuten olisitkin palautunut entisiin mittoihisi.
  3. Koukkuselinmakuulla, kun nostat pään ja yläselän irti lattiasta ja painat leuan kohti rintaa ja samalla tunnustelet vatsan keskiosaa (linea albaa) rintalastasta alaspäin tunnet selkeän erkaantuman suorien vatsalihasten välissä, eli kohdan, jonne sormet uppoavat.
  4. Tehdessäsi istumaannousun koukkuselinmakuulta, vatsan keskiosa nousee ylöspäin ja siihen muodostuu harjanne tai nk. ”patonki”.
  5. Kärsit helposti (ala-)selkäkivuista ja/tai virtsankarkailusta.

 

Vatsalihasten erkaantumaa on mahdollista kuntouttaa oikeanlaisen treenin avulla ja tuloksia saada nopeastikin. Usein elämänlaatu muuttuu kertaheitolla, kun oma keho alkaa tuntua jälleen omalta, virtsankarkailu jää historiaan ja luottamus keskikehoon palautuu. Vaikka synnytyksestä olisi jo aikaa, mutta lantionpohjan ja syvien vatsalihasten kuntoutus olisi jäänyt, koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa ja lihaksia on aina mahdollista kuntouttaa ja vahvistaa oikeanlaisella harjoittelulla.

Järjestämme säännöllisesti supersuosittua Keskivartalo kuntoon -verkkokurssia, jonka avulla viime vuonna  yli 1000 naista sai lisää voimaa ja kontrollia keskivartaloonsa. Kurssin tavoitteena on lempeästi palauttaa voimaa ja tukea keskivartaloon raskauden ja synnytyksen jälkeen. Kurssin harjoitukset on mahdollista tehdä missä tahansa, milloin tahansa, siten kuin sinulle parhaiten sopii. Lue täältä lisää Keskivartalo kuntoon -verkkokurssista.

 

Liity verkkokurssin tiedotuslistalle!

* indicates required



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *