Mikä ihmeen toiminnallinen harjoittelu?

functional_manToiminnallinen harjoittelu on termi, joka esiintyy usein harjoitteluun ja hyvinvointiin liittyvissä yhteyksissä. Monet personal trainerit ja valmentajat sanovat esittelyprofiileissaan erikoisosaamisekseen toiminnallisen harjoittelun. Voisin arvella, että suurella osalla asiakkaista ei välttämättä ole entuudestaan kovinkaan selkeää tietämystä, että mitä se oikeastaan on.  Jonkinlaisia ennakkokäsityksiä saattaa olla, mutta toiminnallisen harjoittelun yksinkertainen määrittely tuntuu olevan joskus vaikeaa myös liikunta-alan ammattilaisille.

Pureudun tässä kirjoituksessa tähän ilmiöön ja pohdin asiaa. Olen pohtinut määritelmää toiminnalliselle harjoittelulle myös useiden kollegoideni kanssa ja määritelmä ei yleensä suoranaisesti ole tullut kuin “apteekin hyllyltä”. Toiminnallista harjoittelua voidaan pitää lähtökohtaisesti ehkä ennemminkin ideologiana, kuin treenisysteeminä.

 

Toiminnallinen harjoittelu vs “bodaustyyppinen” harjoittelu

Onko toiminnallinen harjoittelu jokin uusi, mullistava tapa harjoitella? Monesti liikunta-alan ihmiset käyttävät kyseistä termiä esimerkiksi sellaisissa yhteyksissä, joissa he haluavat tehdä erottelua kehon tiettyjä lihaksia tai lihasryhmiä eristävän “bodaustyyppisen” harjoittelun välillä. Tämä ei tietenkään ole tyhjentävä määritelmä toiminnalliselle harjoittelulle, mutta on tässä jotain perää kuitenkin. Mutta väite, että moninivellikkeet olisivat aina toiminnallisempia kuin yksittäisiä lihaksia eristävät liikkeet, ei aina pidä paikkaansa. Jos ihmisellä on esimerkiksi selvää puolieroa kehon voimantuotossa, niin tällöin myös eristävät liikkeet, etenkin yksi puoli kerrallaan tehtynä voivat sopia hyvin toiminnallisen harjoittelun määritelmään. Huoltavina liikkeinä ne sopivat nimittäin hyvin lihastasapainon tukemiseen ja näin ollen vammojen ennaltaehkäisyyn.

 

Tavoitteet määrittävät harjoittelun

Muitakin erilaisia määritelmiä toiminnalliselle harjoittelulle tuntuu olevan, riippuen aina siitä keneltä asiasta kysyy. Juuri tässä tullaankin asian ytimeen. Terminä toiminnallinen harjoittelu jää epämääräiseksi, jos siitä puhutaan asiakkaan tai valmennettavan tavoitteista irrallisena. Esimerkiksi Jääkiekkoilijan toiminnallisen harjoittelun sisältö ja toteutus eroaa todennäköisesti huomattavasti eläkeläisen vastaavasta.

Vastaus tämän blogikirjoituksen otsikkoon on se, että toiminnallisen harjoittelun tavoitteena on harjoitella sillä tavalla, että harjoittelun vaikutukset haluttuun kohteeseen on mahdollisimman suuri. Kohteella tarkoitan tässä yhteydessä esimerkiksi lajisuoritusta tai arkielämässä tarvittavia suorituksia.

Onko esimerkiksi käsilläkävely tarkoituksenmukaista toiminnallista harjoittelua? Jos olet vaikkapa crossfittaaja, voimistelija tai akrobatian harrastaja, niin varmasti on. Mutta entäpä, jos olet vaikkapa eläkeläinen tai entinen inaktiivinen henkilö, joka on juuri ensimmäistä kertaa elämässään saanut kipinän liikunnan harrastamiseen. Tämän tyyppisten tapausten kohdalla harjoittelun painopiste on tärkeämpää siirtää käsilläkävelyn opettelemisestä tietenkin aivan muihin asioihin. Toiminnallinen harjoittelu voidaan toteuttaa tällöin monella eri tyylillä, kunhan harjoittelu on valmentajan mielestä tarkoituksenmukaista ja turvallista ja toteutus vastaa asiakkaan tavoitteisiin.

Liikunta- ja hyvinvointialalla yhdistyy monia tekijöitä ja tavoitteita, joista voi ihmisille muodostua helposti sekava soppa. Säännöllisin väliajoin tulee uusia harjoittelutrendejä ja “muotivillityksiä” ja ne vaikuttavat vähintään epäsuorasti ihmisten fyysiseen harjoitteluun ja sen toteutustapoihin. Asiakkaiden ja valmennettavien tavoitteet ovat arvokkaita, olivat ne sitten yhteydessä toiminnallisen harjoittelun lainalaisuuksien kanssa tai eivät. Liikunta-alan ammattilaisina meidän tavoitteemme ei ole arvostella mitään asiakkaiden tavoitteista, vaan pikemminkin auttaa asiakkaitamme löytämään turvallinen, tehokas ja motivoiva tapa tavoitteidensa saavuttamiseksi.

 

Ota selvää valmentajan vahvuuksista

Asiakkaan näkökulmasta suosittelen tiedustelemaan valmentajalta lisää, että minkälaista toiminnallisen harjoittelun osaamista hänellä on ja pystyykö hän auttamaan juuri sinua saavuttamaan tavoitteesi. Periaatteessa kaikenlainen harjoittelu voi olla toiminnallista, jos harjoittelun  vaikutukset pystytään siirtämään tukemaan arkielämää tai urheilijan lajisuoritusta. Toiminnallinen harjoittelu tai kaikenlainen muukin harjoittelu tulee siis aina suhteuttaa asiakkaan tavoitteisiin ja lähtötasoon.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *