Synnyttäneiden haasteet kehonhallinnassa

vko1_tiTyössäni tapaan runsaasti synnyttäneitä naisia, joilla on haasteita kehonhallintansa suhteen.

Monet eivät mielestään aivan kirjaimellisesti tunne kehoaan, varsinkaan vatsaansa, kosketustunto saattaa puuttua kokonaan, tai keho ei vain tunnu “omalta”. Ikäväkseni olen kuullut, että heiltä saatetaan tiedustella, monellanneko kuulla uusi raskaus on, tai muuten he kokevat vatsansa olevan liian suuri, epäestetttinen, hallitsemattomissa. Asiaan liittyvät usein niin ylä- kuin alaselkäkivut, ja rittämättömyyden tai epäonnistumisen tunteita normaalielämässä tai vaikkapa ryhmäliikunnassa.

 

Muista aloittaa liikunta oikein

Pelko itsensä vaurioittamisesta pidättelee heitä aloittamasta liikuntaa, tai sitten liikunta aloitetaan, vaikka ei kyetäkään tiettyihin liikkeisiin, kuten tähän jo omassa mielessäni täysin naurettavat mittasuhteet saaneeseen istumannousu-liikkeeseen. Istumaan varmasti täytyy tietyissä tilanteissa päästä, kuten lattian ollessa kuumaa laavaa, mutta miksi ryhmäliikuntatunneilla tai salilla? Varsinkin konseptitunnit pitävät sisällään tiettyjä liikkeitä, jotka on tarkoitettu sopimaan mahdollisimman suurelle prosentille osallistujista, eivät ne ole kiveen hakattu totuus, vaan koreografia.

Jotkut ovat käyneet aina treenaamassa kovaa kumppaneittensa kanssa, ja aloittaneet uudestaan jälkitarkastuksen jälkeen vaikkapa yhteisen crossfitin, pitäen sisällään yleisliikkeitä eli burpeita, nopeita kyykkyjä ja hyppyjä. Kumppanin kannustaessa vieressä “olet nyt vaan vähän hitaampi!” (tai jopa lihavampi) -hengessä. Kannustaminen ja yhteinen treeni on loistava asia, mutta on hyvä ymmärtää, että juuri raskaana ollut nainen ei vain kerta kaikkiaan välttämättä pysty kaikkiin liikkeisiin.

Nyrkkisääntönä on se, ettei selkä saisi päästä kaarelle koska vastaliikettä tekevää lihasta, eli suoraa vatsalihasta ei voidä koko pituudeltaan käyttää. Jos päätä nostetaan vaikka vain siksi, että katsotaan, mitä erkaumassa tapahtuu, se laajenee tässä liikkeessä ja alemmat kudokset tulevat siitä läpi hetkellisesti.

 

Asiakkaani esimerkki videolla

Sain eräältä upealta asiakkaaltani luvan julkaista hänestä yhteisessä treenissä ottamani videon. Otin sen siksi, että hänellä ei ollut mahdollista nähdä, miten valtava ero on liikkeellä, jota halusin hänen tekevän, verrattuna hallitsemattomaan, hyvin samannäköiseen liikkeeseen.

Kyseessä on nainen, jonka nuorin lapsi oli videointihetkellä 9 kuukautta vanha. Hän on aina treenannut paljon ja kovaa, ja se näkyy, hän on niin sanotusti kireässä kunnossa ja lihakset ovat selkeästi erottuvat. Jälkitarkastuksen jälkeen hän oli mennyt omalle kuntosalilleen pyytämään synnyttäneelle naiselle soveltuvan ohjelman, ja saanut sellaisen, joka valitettavasti piti sisällään tiettyjä liikkeitä, jotka eivät ole turvallisia hänen tilanteessaan olevalle henkilölle. Hän treenasi paljon ja kovaa kuusi kuukautta, kunnes oivalsi että erkauma tuntui vain kasvavan.

Pääsimme aloittamaan aivan erityyppisen treenin, ja hän on harjoitellut liikkeitä paljon ja pääsääntöisesti erittäin huolellisesti. Koska liikkeet, mitä teemme, ovat haastavia, vaikkakin näyttävät helpoilta, joitain pikku yksityiskohtia tarkisteltiin joka kerta. Videonottohetkellä hän oli valmennuksessani kahdeksatta kertaa, käynyt yhtä lomaa lukuunottamatta joka viikkoa ja kehitys on ollut aivan huikeaa. Selkäkivut kadonneet kuin huomaamatta, hartiat tasapainottuneet, ja tietysti tuo “tärkein”, vatsa ei pömpötä enää.

Videolta näkyy, että erkauma on yhä olemassa, mutta hän aivan itse päättää, onko se ongelma vai ei. Hän pystyy omalla kehonhallinnallaan ohjeideni mukaisesti käytännössä päättämään, onko hänellä palleatyrä vai ei. Video on aivan loistava todiste siitä mistä aina puhun: Sama keho, sama erkauma, samat lihakset, sama päivä, sama asento, sama liike, muutaman sekunnin väliajoin – onko liikerata täysin hallittu vai ei. Se on se, millä on oikeasti merkitystä, mitä kuka tahansa voi harjoitella.

Toivon että tämä kannustaa teitä äitejä uskomaan, että teillä on mahdollisuus ottaa kehonne haltuun ja että teillä on oikeasti valtaa päättää, miten se toimii ja miten te itse voitte.

Oikein ihanaa uutta vuotta,

Sara Nevalainen / LUPAUS- valmentaja

 

Koska synnytyksen jälkeisestä palautumisesta puhutaan vielä verrattain vähän, meidän tavoitteemme on viedä tietoa siitä ja turvallisesta treenistä – mikä tukee palautumista ja vahvistaa keskivartaloa – mahdollisimman laajalle! Tämän vuoksi järjestämme säännöllisesti äiti-iltoja studiollamme sekä yhteistyökumppaneidemme kanssa, valmennamme jatkuvasti raskaana olevia ja synnyttäneitä sekä olemme kehittäneet kuntouta keskivartalo -verkkovalmennuksen.

Liity verkkokurssin tiedotuslistalle!

* indicates required



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *