KASVISSYÖNTI JA TREENAAMINEN- TÄYSIN MAHDOLLINEN YHTÄLÖ

tofuscrambleTällä kertaa ajattelin jakaa omat kokemukseni kasvissyönnin ja tavoitteellisen treenaamisen tiimoilta. Yhä useampi on kiinnostunut vähentämään lihan syöntiään, mutta miettii samalla, mitä treenitavoitteille tapahtuu: jaksanko enää treenata? Voiko kasviproteiineilla saada lihasmassaa kasvamaan? Alanko kärsiä joistakin puutoksista ym? Olen itse ollut lakto-ovo-vegetaristi (syön siis kananmunia ja maitotuotteita, mutta en lihaa, kalaa tai kanaa) yli 16 vuotta ja koko tämän ajan olen myös treenannut aktiivisesti ja tavoitteellisesti. Haluankin nyt omalla kokemuksellani rohkaista kaikkia, jotka näitä asioita miettivät.

Ensiarvoisen tärkeää on suunnitella ruokavalio tasapainoiseksi ja energiamäärältään riittäväksi. Pelkkiä salaatinlehtiä ja ituja syömällä homma menee satavarmasti pahasti metsään, eikä treeni takuulla tuota tulosta-hyvinvoinnista puhumattakaan! Kasviproteiini on laadultaan aavistuksen “heikompaa” kuin lihan, mutta monipuolisesti kasviproteiineja yhdistelemällä ja varmistamalla niiden riittävä saatavuus joka aterialla on mahdollista saada kaikki samat ravintoaineet kuin sekaravintoa syömälläkin. Toki se vaatii hieman viitseliäisyyttä, mutta loppujen lopuksi vaivan näkö tämän asian suhteen ei ole kovinkaan suuri “uhraus”. (Omaa tilannettani toki helpottaa aavistuksen kananmunien ja maitotuotteiden käyttö-vegaanisella ruokavaliolla on oltava ylipäätään vielä tarkempi riittävän energian- ja ravintoaineiden saannin suhteen. ) Kasvisruoka on toki vähäenergisempää, joten riittävän energian saannin kanssa tulee olla erityisen tarkkana!

Parhaat proteiinin lähteet kasvikunnan tuotteissa ovat palkokasvit, tofu, soijapohjaiset tuotteet ja esimerkiksi nyhtökaura. Myös täysjyväviljassa on jonkin verran proteiinia.

Mitä taas treenaamiseen tulee, en ole missään vaiheessa kokenut, että kasvissyöjänä minulla olisi vähemmän jaksamista tai voimaa harjoittelun suhteen. Olen voinut koko ajan erinomaisesti ja olen saanut jopa lihasmassaa kasvatettua ilman lihan palaakaan vuosikausiin. Myös kestävyystreeneissä olen jaksanut mitä mainioimmin- olen jopa saanut kestävyyden suhteenkin kehitystä tapahtumaan. Myös palautuminen sujuu normaalisti. Jälleen rohkaiseva esimerkki siitä, että kun syö riittävästi, laadukkaasti ja tasapainoisesti, myös kasvisruoalla treeni kulkee hyvin ja kehityssuunta on oikea. En koe jääväni mistään paitsi, vaikka en syökään lihaa.

Lisäksi on nostettava esille loppuun vielä esteettinen seikka: kasvisruoka näyttää upealta lautasella! Kaikki värit sekaisin muodostavat ihanan kokonaisuuden lautasella. Monipuolisesti maustamalla on makuvariaatioiden kirjo lähes loputon.

Kaikkien ei tarvitse olla kasvissyöjiä. Toivottavasti sait tästä kuitenkin lisää mielenkiintoa ja rohkeutta ainakin lisätä kasvisruoan käyttöä. Rohkeasti syömään ja treenaamaan! 🙂

<3 : Jaana

jaana@hyvinvointistudiolupaus.fi

 

Haluatko mukaan kahden viikon maksuttomaan Vegetreenaajat haasteeseen? Jos kaipaat yksinkertaisesti vinkkejä, kuinka koostaa liikuntaa tukeva ruokavalio, näitä olisi nyt tarjolla, ravintovalmentajamme Linda Kovasen Vegetreenaajat haasteessa! Haaste on tarkoitettu kasvisruokavaliosta kiinnostuneille liikkujille ja sen tavoitteena on innostaa myös liikkujia lisäämään kasvisten käyttöä ruokavaliossaan.

Haluan mukaan 27.2.17 alkavaan Vegetreenaajat haasteeseen!

* indicates required




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *