Raskausajan liikunta

momandbabyOlemme saaneet kunnian luennoida kymmenille naisille (ja myös heidän miehilleen, mikä hienoa) raskausajan ja synnyttäneiden naisten liikunnasta -tiedolle tuntuu olevan paljon kysyntää, Naiset ovat tietenkin olleet raskaana kautta aikojen, mutta jotenkin tuntuu että vasta nyt viime aikoina heillä on ollut lupa ottaa selvää asioista, ja ehkä myös yleisesti ottaen liikunnallinen elämäntapa tuntuu olevan kaikkien oikeus, eikä puhdasta itsekkyyttä.

Omaan vointiinsa voi tahallisesti vaikuttaa tai olla vaikuttamatta hyvinkin paljon

 Jokainen nainen ja jokainen raskaus ovat ainutkertaisia, siksi on vaikeata vastata kysymyksiin millään yhdellä ainoalla totuudella, koska sellaista ei ole olemassa. Joillakin raskaus saattaa valitettavasti aiheuttaa hyvin voimakasta pahoinvointia, saattaa olla mahdollista että ilman vuodelepoa vauva vaarantuu, ja näissä tapauksissa on vain maltettava odottaa ja pyrkiä voimaan niin hyvin kuin mahdollista ja pitää hyvää fiilistä yllä muilla keinoin-raskauden jälkeen liikunnan voi jälleen aloittaa.
Nämä tilanteet ovat onneksi harvinaisia, ja omaan vointiinsa voi tahallisesti vaikuttaa tai olla vaikuttamatta hyvinkin paljon! Hiukan yli vuosi sitten minuun otti yhteyttä nainen, pienen vauvan äiti. Hänen raskautensa ei ollut edennyt helpoimmalla mahdollisella tavalla. alkuraskauden jälkeen verenpaine oli ollut koholla (sukurasite), painokin oli noussut melko lailla, selkä oli  kipeä, raskausajan diabetes vaani vaanimistaan ja lopulta päädyttiin sektioon. Sairaalassa ollessaan hän ikäväkseen sairastui umpisuolentulehdukseen, joka tietenkin jouduttiin leikkaamaan, ja kävipä vielä niinkin ikävästi että tuo leikkaushaava tulehtui ja jouduttiin operoimaan vielä kertaalleen.
Tullessaan luokseni hän oli äärimmäisen motivoitunut pääsemään kuntoon, syitä oli paljon ja hänen realistinen, hyvin reipashenkinen suhtautumisensa oli aivan upeaa katsottavaa. Totesimme että vatsalihakset ymmerrettävästä syystä raskauden ja monen leikkauksen jälkeen olivat kehnosti hermotetut, lanneranka oli päässyt hiukan epätasapainoon aiheuttaen hyvikin agressiivista alaselkäkipua, yläselkä oli mennyt kyyhöttävään, jopa hiukan kyttyrämäiseen asentoon ja kuntoa olisi kohotettava vaikka ihan vain oman jaksamisen takia, arki pienen vauvan kanssa miehen ollessa paljon työmatkoilla on raskasta.
Aloitimme treenamaan yhdessä kerran viikossa, hän teki harjoitteita myös kotonaan, kävi vaunulenkeillä, verrytteli puistossa; ryhti, liikeradat, hermotus, keskivartalon ja yläselän ja lantion hallinta kehittyivät leikkauksista huolimatta nopeasti ja katso-tavoitteeksi hyvin lyhyen ajan kuluttua  muodostui puolimaratonin juokseminen! Tätä silmälläpitäen ryhdyimme harjoittelemaan tiukemmin, hän päätti osallistua myös juoksukouluun ja kunto ja ryhti kohenivat silmissä, energiataso oli ainakin minun mielestäni huikea,hän on toki muutenkin hyvin aurinkoinen ihminen, aivan ihastuttava persoona. Hän ryhtyi levittämään sanaa myös ystävilleen ja  perheelleen kuten isälleen ja sanoikin aina säännöllisten tapaamistemme olevan ”oikein kukkasia kalenterissa”, joiden avulla jaksaa taas arjessa eteenpäin.
Jonkin ajan päästä hän tuli normaalisti tapaamiseen,mutta uutisen kanssa: perheenlisäystä oli odotettavissa! Totesinkin ettei hän suinkaan ollut ainoa joka on keksinyt tämän keinon luikerrellakseen irti puolimaratoniin osallistumisestaan, ja tottakai muutimme treenin tavoitetta. Tällä kertaa raskausajan tulisi olla erilaista kuin viimeksi, emme päästäisi painoa tai verenpainetta nousemaan, kuntoa laskemaan, selkää kipeytymään, onhan hänellä vielä pieni lapsikin jota nostellaan ja hoidetaan ja jonka kanssa puuhaillaan.  Vielä aika alussa muistutin häntä joka kerta ostamaan verenpainemittarin, tai lainaaamaan sen isältään, tai meinasinpa itse lahjoittaa hånelle oman mittarini, joka on turhana varastossani mutta se ajatus sitten jäi koska verenpaine ei kohonnut. Sokeriarvot olivat erinomaiset. Ryhti mitä mainioin, Kaikki liikeradat säilyivät koska harjoitimme niitä sitkeästi, suoran vatsalihaksen dynaamista liikerataa lukuunottamatta, niin suurilla liikeradoilla kuin vatsa kunakin viikkona salli. Ainoastaan kasvavasta vatsasta ja rinnoista näki että hän oli raskaana, mitä nauroimmekin monet kerrat. Levottomat kädet ja jalat saimme estettyä myös. mikä osaltaan lisäsi hyvinvointi parempien yöunien muodossa. Neuvolakäynneiltä hän toi tullessaan aina hienoja uutisia verraten esimerkiksi painonnousua edelliseen raskauteen. Ihan loppuun asti hän tapansa mukaisesti istahti eteisessämme olleelle steppilaudalle sitomaan kenkiään ennen treeniä, ja pääsi siitä vaivatta ylöskin vaikka väitti vatsansa olevan valtava. (Olihan se aika iso).
Tapaamisemme olivat ja ovat maanantaisin, ja vielä ennen kyseisen viikon perjantaina ollutta laskettua aikaa hän kävi treeneissä. Minun piti tuolloin alkutalvesta käydä kuvauttamassa oma raajani pikku pyörälyonnettomuuden takia ja varmuudeksi varasin hiukan vitsillä itselleni magneettikuvausajan sitten seuraavalle maanantaille hänen vakivalmennusaikansa kanssa päällekkäin jotta vauva malttaisi syntyä ajallaan (tokin sovimme tästä tauon paikasta yhdessä).
Tyttövauva saapuikin maailmaan sitten normaalilla synnytyksellä, hiukan yliaikaisena ja terveenä. Parin kuukauden päästä aloimme treenata uudestaan yhdessä ja on ollut kyllä aivan uskomattoman hienoa kuunnella hänen vilpitöntä palautettaan niin ennen tätä toista raskautta, sen aikana kuin sen jälkeenkin, tiivistettynä ”Kunpa vain naiset tietäisivät, kunpa vain tietäisivät miten ihmeellisen paljon omaan vointiinsa voi vaikuttaa!”
Otin tämän upean naisen esimerkiksi koska olen uhannut sen monta kertaa tehdä, ja hän on antanut tähän luvan mutta hän ei suinkaan ole ainoa asiakkaani joka harjoittelee raskaana ollessaan. Yksilöllisesti räätälöity, viikottain tai jopa päivittäin muokattava, naisen omilla ehdoilla toteutettu, henkilökohtainen liikunta on mieletön tapa hoitaa ja ennaltaehkäistä raskauden aiheuttamien muutosten hiukan negatiivisia oireita ja nautiia tästä harvinaislaatuisesta ajasta enemmän, kuin myös jaksaa niin henkisesti kuin fyysisestikin paremmin etenkin vahvojen hormonien jyllätessä raskausaikana ja omassa sekä perheen yhteisessä arjessa.
Kunpa vain!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *