Tietoinen Temmellys -lasten kurssi

Mikä Tietoinen Temmellys?

Tietoinen Temmellys on aivan uusi konsepti, jossa harjoitteiden pääpaino on tunne-ymmärryksessä, tunteiden sanoittamisessa, keskittymisen kehittämisessä, sosiaalisten taitojen rakentamisessa, luovassa liikkeessä, joogassa ja rauhoittumisessa. Kurssilla käytän erilaisia pedagogisia menetelmiä hahmottamista ja tuntirakenteen selkeennyttämistä varten. Voisi siis sanoa, että tämä on ikään kuin lasten mindfulnessia. Aihe, joka puhuttaa meitä kasvatusalalla hyvinkin paljon. Asia, jota kaivataan yhä enenevissä määrin mukaan esimerkiksi oppitunneille ja harrastuksiin.

thai

Vähemmän on enemmän

Lapsille on tarjolla nykyään kaikenlaisia pika ärsykkeitä, joista saadaan nopea nautinto mutta ‘tyhjä olo’ jälkeenpäin. Samalla erilaiset aistiärsykkeet ja infotulvan määrä ovat suuria, jotka jo itsessään aiheuttavat niin levottomuutta, sekavuutta, lyhytjänteisyyttä kuin hallitsemattomuutta. Puhumattakaan melusta ja rajaamattomasta tilasta. Mitä pienempi ja yksinkertaisempi tila on, sen rauhallisemmin lapsi pystyy olemaan ja mitä selkeämmin rajat ja säännöt asetetaan, sen helpompaa niiden vastaanottaminen hänelle on. Meillä aikuisilla aivot kykenevät monimutkaisiin ajatuskiemuroihin erilaisine käsitteineen ja hahmotuksineen, mutta lapsille toimii parhaiten yksinkertaiset ja konkreettiset asiat. Ei siksi, että lapset olisivat tyhmiä, vaan siksi että heidän aivojen kehitys on vielä kesken ja kokemusmaailma kovin suppea. Tätä kehittymistä tulisi tukea tietoisuuden avulla: kun tehdään jotain, oli se sitten matematiikan laskemista, nenän kaivamista tai liikunnan harrastamista, niin ollaan tekemisessä läsnä “mitä minä teen juuri nyt ja missä olen?” (pienillä lapsilla tämä tuleekin automaationa). Läsnäolon avulla päästään käsiksi ajatuksiimme, tuntemuksiimme, omaan itseen kuin ympäröivään maailmaan. Kasvetaan ymmärryksen kera, jossa valta omaan hyvinvointiin löytyykin sisäpuolelta: “lisäämällä tietoisuuttani, minä voin vaikuttaa omiin tekoihini, tuntemuksiin, sanoihin ja ajatuksiin. Näiden avulla vahvistan itsetuntoani ja kykenen olemaan sosiaalisissa tilanteissa assertiivinen.” 

“Scientific studies on the impact of yoga, meditation, and mindfulness on young minds show it can improve self-control, reduce anger, anxiety, and depression, increase self-esteem, and even boost academic performance, learning, and memory. “
www.MeddyTeddy.com

Mitä haluan tarjota?

Haluan tarjota yksinkertaisuutta. Mitä yksinkertaisemmaksi ohjeistuksen ja toiminnan
tekee, sen helpompaa oppiminen lapselle on. Kurssilla käytettävät opetusvälineet selkeennyttäävät tekemistä ja auttavat lasta keskittymään paremmin. Asetan selkeät ja konkreettiset rajat sääntöineen. Rajat, rutiinit ja reilut säännöt tuovat turvaa, sekä osoittavat välinpitoa. Opetusvälineiden ja ohjeistuksen ennakoimisella tekeminen pilkotaan lapsille ymmärrettävään muotoon. Oppiminen tapahtuu usean toiston kautta, siksi sisältöä on sopivan verran ja tehtävät liittyvät toisiinsa. Roolini ei ole olla jatkuvasti äänessä, vaatia ja vetää “showta”, vaan muun muassa auttaa lapsia hahmottamaan kehoaan, tilaa ja tekemistään, sanoittamaan tunteita, liikkumaan turvallisesti ja ennen kaikkea olla turvallinen aikuinen. Toimin roolimallina konseptissani opetettaviin asioihin, sillä lasten kanssa toimiessa on tärkeää, että sanat ja teot ovat yhteydessä. Näytän siis hyviä sosiaalisia taitoja, tunnetietoisuutta, sallivuutta ja läsnäoloa, sekä liikun turvallisesti rauhallisesti hengittäen. Annan mukavia kotitehtäviä, joissa lapsi saa yhdessä vanhempien kanssa miettiä niin tunteita, kasvojen ilmeitä kuin esimerkiksi kaveruutta. Ensimmäisenä kertana kullekin annetaan kotiin vietäväksi moniste, joka on hyvä käydä vanhempien kanssa läpi (ohjeita, toimintatapoja jne).

Konseptin kehittäjä

Idea on muhinut mielessäni jo teini-iästä asti. Olen aina ollut hyvin kiinnostunut ihmismielestä, kehosta, tunneälystä ja käyttäytymisen tutkimisesta. Tein 21 -vuotiaana avoimessa yliopistossa vastaavanlaisen tuntisuunnitelman, sillä mielestäni esimerkiksi tunnetietoisuus jäi vaille tarpeellista huomiota. En tosin silloin osannut kuvitellakaan, että joku päivä idean pohjalta mitään toteuttaisin! Kiitos opiskelun ja työkokemusten lasten parissa, olen nyt toteuttamassa isoa unelmaani. Työskentely niin peruskoulussa, kuin lasten harrastusten parissa ovat antaneet minulle paljon erilaisia oivalluksia ja työkaluja. Olen ollut onnekas, kun olen päässyt seuraamaan kovan uran luoneiden kasvatusalan ammattilaisten työskentelyä, menetelmiä ja luovuutta. Olen saanut heiltä uskoa, luottamusta ja sparrausta omaan ammattitaitooni. Vaikuttava sysäys idean toteuttamiseen tuli oltuani kaakkois -Thaimaassa vapaaehtoistöissä ohjaamassa liikuntaa koululaisille. Yhdessä koulussa lapset meditoivat aina ruokailun jälkeen 30 minuuttia, mikä oli todella häkellyttävä näky! Lapsilla oli läsnäolo silmissä, he olivat siinä. “Tätä minä haluan tuoda Suomeen!” ajattelin sen enempää asiaa suunnittelematta.

IMG_20170202_221044_781.jpg

Tavoitteeni

Tavoitteeni on tuoda ilmi tunneälyn, sosiaalisten taitojen, kommunikoinnin, tietoisuuden ja rauhoittumisen tärkeyttä. Mitä nuorempana näiden taitojen harjoittaminen aloitetaan, sen tasapainoisempia, sallivampia, terveempiä aikuisia lapsista kasvaa. Tai ainakin heillä on erilaisia toimintamalleja tiedossaan. Peruskoulummekin tavoite on hyvin pitkäkantoinen: se, että oppilaat voivat hyvin ja osaavat käyttää oppejaan hyödyksi ollessaan aikuisia. Rakennamme siis itseämme kohti parempaa aikuisuutta. Hyvät ihmissuhteet, hyväksytyksi tulemisen tunne, selkeät rajat ja säännöt (= välinpito), tunteiden läpikäyminen yhdessä turvallisten aikuisten kanssa, sekä sosiaalisten taitojen kehittämisen avulla luodaan hyvää pohjaa aikuisuudelle. Kurssilleni lapset saavat tulla juuri sellaisina kun ovat, niillä taidoilla mitä on ja tuntea, mitä tuntevat.

“Monia lapsia leimataan ‘hankaliksi’ siksi, että heillä on vain puuttelliset sosiaaliset
taidot. Lapset voivat oppia sosiaalisia taitoja, eikä heitä tule leimata epä-
sosiaalisiksi. Kun lapset kasvavat ja heille opetetaan sosiaalisia taitoja, he hallitsevat
vaikeitakin sosiaalisia tilanteita. Lapset voivat oppia uusia asennoitumis-
tapoja ongelmatilanteiden hallitsemiseen. He oppivat myös entistä kehittyneempiä asenteita toisia kohtaan, ja heidän sosiaalinen kompetenssinsa vahvistuu.”
Reijo A. Kauppila, Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot (PS-kustannus 2000).

Missä kurssi pidetään?

Olen niin iloinen, että pääsen toteuttamaan konseptini ensimmäiset kurssit Hyvinvointistudio Lupauksessa (Rikhardinkatu 1, 5 krs. Helsinki). Lupauksessa on aivan mielettömän rauhoittava ja parantava fiilis. Sen isompi studio sopii juurikin hyvin kurssin toteuttamiselle, sillä tila on esteetön kevyine väreineen ja luonnon valolla täytetty.

Kurssin ajankohta:
28.5.,4.6.,11.6. ja 18.6.
(4 sunnuntaita peräkkäin).

4-6 vuotiaiden ryhmä klo 13-13:45,
6-9 vuotiaiden ryhmä klo 14-14:45.

Koko kurssi 120e,
Kertamaksu 35e.

Ilmoittautumiset ja yhteydenotot: hanna@hyvinvointistudiolupaus.fi

Ryhmän maksimi koko on 12 oppilasta.

blogihanna


Rauhallisin terveisin,Hanna Härkönen

 

 

 

“Researchers in New York assigned schoolchildren with autism either to a daily yoga program or a standard routine (control). – The therapeutic yoga-based curriculum included yoga breathing exercises, movement sequences and relaxation.“This study demonstrates that use of daily classroom-wide yoga interventions has a significant impact on key classroom behaviors among children with autism-spectrum disorder (ASD),” the study authors write.”
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22917120

  2 comments for “Tietoinen Temmellys -lasten kurssi

  1. May 17, 2017 at 16:13

    Ihana postaus! Olen samaa mieltä siitä, että lapsilta itseasiassa vaaditaan liikaa, siksi kirjoituksesi kolahti erityisesti ja vähän on enemmän, etenkin materian kanssa.

    Opiskelen kasvatustiedettä ja graduni käsittelee lasten stressiä. Juurikin rajat tuovat turvaa ja tärkeää stressiaktivaation säätelemisessä on yhteys sekä läsnäolo muiden ihmisten kanssa. Vaikka tekniikan kehittymisessä on paljon hyvääkin, ihmiset ovat yhä enenemissä määrissä poissaolevia. Tunteiden hallinnassa tulee olemaan yleisesti myös tulevaisuudessa lisää ongelmia. Lapset tarvitsevat turvallisia heidät huomaavia aikuisia jotka auttavat tunteiden säätelyssä. Ihanaa että luot jotain uutta.

    • Hanna Härkönen
      May 18, 2017 at 17:16

      Kiitos Laura!
      Mahtavaa kuulla, että samanhenkisiä ihmisiä löytyy useampiakin.
      Gradusi käsittelee tärkeää asiaa ja rajat luovat turvaa lapsille. Lapset tuntee poissaolevuuden ja se jos jokin lisää koettua stressiä.

      Tunteiden hallinta on iso asia ja alue, johon liittyy monta eri vaikuttajaa. Siksi mielestäni on tärkeä tarjota erilaisia väyliä oppia niitä hallitsemaan.

      Kiitos todella paljon, kaikki tsemppi on tarpeen tässä luomisprosessissa!

      Olenkin juuri postaamassa uutta artikkelia aiheesta, saanko käyttää kommenttiasi siinä?

      Terkuin,
      Hanna 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *