Aistit avoimina kesällä!

 

mindfulness

Personal trainer ja meditaatio-ohjaaja Mari Putus antaa erilaisia treenivinkkejä kesään:


Hoida ja huolla aivojasi!

Keväällä on ollut sellaisia fiiliksiä, että nyt mennään kaasu pohjassa eteenpäin ja jarrutellaan vasta kesällä. Treenikaudella on suunniteltava oikeanlainen rytmitys treenimäärän ja kehonhuollon tasapainottamisessa. Mitä enemmän on kehittävää treeniä sitä enemmän tarvitaan myös kehonhuoltoa sekä palauttavaa liikuntaa. Samalla tavalla on hyvä huolehtia aivojen terveydestä. Mitä enemmän on kiirettä ja stressiä, sitä kovemmin täytyy aika ajoin painaa jarrua ja pysähtyä. Elämän pyörteissä parhaiten pärjäävät ne, jotka pystyvät ylläpitämään riittävää balanssia elämän alati muuttuvissa tilanteissa. Siinä voi kehittyä parhaiten siten, että on hyvin läheisessä suhteessa itsensä kanssa ja pysähtyy kuuntelemaan tarpeitaan, mutta myös reagoimaan niihin tilanteen tullessa.

Kuinka parantaa yhteyttä omaan itseen ja oppia tulkitsemaan omaa sisäistä puhetta?

Sisäinen puhe on sitä, mitä käyt itsesi kanssa omassa mielessäsi. Se on se ääni, joka sanoo minua väsyttää tai onpa energinen olo! Se on se ääni, jonka kuulet kun silmäsi lasittuvat keskellä ruokakauppaa, pysähdyt ja pohdit: ”Mitä täältä kaupasta pitikään ostaa? Olikohan se maito loppu.” Joskus sisäinen ääni kertoo sinulle muistettavia asioita, mutta se voi yhtä hyvin huutaa lausetta: ”En jaksa!” Tällöin usein tarvitaankin parempaa tulkintaa ja itsensä tuntemista, mistä tällainen lause johtaa juurensa.

mindfulnesskävely Mari Putus


Meditaatio on yksi parhaimmista keinoista kasvattaa omaa viisautta ja tulla läheiseksi itsensä kanssa

Otin nämä kuvat muutama viikko sitten kävellessäni kolme tuntia Helsingin Viikissä pitkin metsiä ja peltoja. On upeaa, miten Helsingistäkin löytyy niin paljon upeita luontomaisemia, jossa mieli pääsee lepäämään. Kun liikenteen äänet vaimenevat ja jäljelle jäävät vain linnun laulu ja tuulen henkäykset saa usein paremmin yhteyden itseensä ja kuulee mitä omalla sisäisellä äänellä on kerrottavaa.

Luonnon äärellä on hyvä olla. Rauhassa ja hiljaisuudessa on hyvä olla. Siksi suosittelen sitä etenkin kaupungissa asuville, että varaisi kesällä itselleen hetkiä jolloin lähtisi metsään, pelloille, mihin tahansa, jossa voi pysähtyä ihmettelemään maailmaa. Kun kävelee pitkin oman kotikaupungin polkuja ja metsiä voi todeta, että meillä on usein kaikki tarvittava siellä missä olemme. Meidän ei tarvitse matkustaa maailman toiselle puolelle tekemään mindfulnessretriittiä tai luontoretkiä, sillä paras seikkailu voi olla vain oven avauksen päässä juuri silloin kun sitä eniten kaipaamme.

Jaan tässä blogissani mindfulness harjoituksen, jonka voit toteuttaa omalla luontoretkellä löydettyäsi rauhallisen olemisen tilan. Voit tehdä sen myös sisällä, ulkona tai missä tahansa ikinä kuljetkin vain rentoutuaksesi! Minulle juhannus tarkoittaa aikaa itseni ja läheisteni kanssa. Minun omat tavoitteeni juhannukselle on meditoida, rauhoittua ja kävellä metsässä aktivoiden eri aistejani muun muassa tämän aistien havainnointi harjoituksen myötä. Tämä harjoitus yhdessä metsässä kävelyn kanssa on yksi parhammista keinoista antaa aivoille ja keholle niiden tarvitsemaa lepoa, mutta myös vahvistaa mielen ja kehon yhteyttä!

mari putus

Aistien havainnointi harjoitus

Harjoituksessa pyritään herkistämään aisteja ympäristöstä tuleville signaaleille. Keskity ensin hetkeksi hengitykseen. Vedä muutaman kerran syvää henkeä ja anna sitten hengityksen jatkaa omaa luonnollista kulkuaan.

Näköaistimukset

Avaa silmäsi. Anna katseesi kulkea rauhallisesti vain ympäristöä tarkkaillen. Siirrä katsettasi eri näköhavainnoista toiseen jäämättä kiinni mihinkään tiettyyn näköhavaintoon. Kerää verkkokalvoillesi erilaisia muotoja, varjoja, värejä, asioita ja esineitä kuin katselit niitä ensimmäistä kertaa vain havainnoiden ja huomioiden.

Kuuloaistimukset

Sulje silmäsi. Pysähdy hetkeksi kuuntelemaan ympäristösi äänimaailmaa. Siirry nyt huomioimaan erilaisia äänilähteitä, ääniä, äänien sointuja tai voimakkuuksia. Keskity vain havainnoimaan ja tutkimaan millaisia ääniä ympäristösi sinulle tarjoaa, kuin kuulisit ne ensimmäistä kertaa.

Kehon tuntemukset

Siirrä nyt huomiosi kehon tuntemuksiin. Voit aloittaa varpaista, sormista tai vaikkapa päälaesta. Ota avoimesti vastaan, mitä kehosi sinulle viestii vain havainnoiden eri aistimuksia jäämättä kiinni mihinkään tiettyyn tuntemukseen. Tunnetko kehossasi kireyksiä, väsymystä vai hyvää energiaa tai rentoutuneisuutta? Pysähdy hetkeksi vain kuuntelemaan kehosi lähettämiä tuntemuksia. Jos sinusta kumpuaa esiin ajatuksia tai tunteita, huomioi nekin vain havainnoiden.

Siirrä lopuksi huomiosi takaisin hengitykseen. Hengitä kolme kertaa syvään ja palaa rauhassa takaisin tähän olemisen tilaan.

Mari Putus meditaatio

 

Rakastu hetkeen.

-Mari Putus

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *