Näin käytät villivihanneksia osa 4 – Voikukka

voikukka

Kuva: Wikipedia

Hortoilukausi on tällä hetkellä parhaimmillaan. Koitan itse päästä metsään niin usein kuin mahdollista, sillä metsä rauhoittaa ja antaa kaikille aisteille ihania, erilaisia ärsykkeitä.

Voisin nauttia metsän ja luonnon katselusta vaikka kuinka paljon ja pitkään. Ja kuunnella erilaisia luonnon ääniä, eri tavalla laulavia lintuja, viime viikonloppuna kuuntelin pitkään satakieltä, jonka puhdas, kirkas, täysin ainutlaatuinen ääni suorastaan vangitsi paikalleen kuuntelemaan.

Metsässä hortoillessa ja villivihanneksia kerätessä on mukavaa välillä laittaa suuhun ketunleipä tai kuusenkerkkä ja makustella yrttejä ihan tuoreeltaan. Lisäksi nautin luonnon materiaalien koskemisesta. Puunrunko tuntuu mukavan karhealta käteen, ja sammalpohjalla on ihanan pehmeää kävellä. Sileän kiven pintaa silittää ja pisteleviä kuusenneulasia kokeilla kättä vasten. Jo pelkästään vihreä väri tuntuu rauhoittavalta ja elvyttävältä, samoin kuin syvä hengitys metsässä.

 

Voikukka on vitamiinipommi ja aineenvaihdunnan vilkastaja

Tänä keväänä ja kesänä suosikkivilliyrttieni joukkoon on liittynyt tuiki-tavallinen voikukka, joka kuitenkin arvostetaan korkealle esim. Ranskan, Italian ja Kreetan keittiöissä. Voikukka sopii erinomaisesti salaatteihin, viherjauheeseen, vihermunakkaaseen, piiraisiin tai ihan vain leivän päälle sellaisenaan. Voikukka on erittäin monikäyttöinen, sillä sen voi syödä kokonaan kukkineen kaikkineen. Tosin täytyy kyllä myöntää, että itse en ole vielä päässyt kukkien makuun, käytän vain nuoret lehdet. Kukat korkeintaan koristeina.

Nuoret, vaaleamman vihreät lehdet sopivat parhaiten ruokakäyttöön, sillä suuremmat, sahalaitaiset lehdet ovat hieman kitkerän makuisia. Voikukkaa voi käyttää hyvin myös erilaisiin viher- ja muihin smoothieihin. Voikukan lehdissä on huomattavasti enemmän vitamiineja ja vähemmän nitraatteja kuin viljellyssä salaatissa. Tämän vuoksi kesäsalaatit kannattaa ainakin höystää voikukanlehdillä. Lehdet sisältävät runsaasti myös beetakaroteenia, K1-vitamiinia, C- ja D-vitamiinia, rautaa ja kaliumia. Lisäksi niissä on kalsiumia, fosforia, magnesiumia, foolihappoa, inuliinia ja mangaania. Edellä mainittujen lisäksi voikukka poistaa nestettä tehokkaasti, joten esim. grillijuhlista johtuva turvotus häviää tehokkaasti voikukan avustamana.

 

Monipuolinen rohtokasvi

Voikukkaa on käytetty monipuolisesti myös rohtokasvina, sillä se puhdistaa maksaa, munuaisia ja verta. Voikukka edistää ruoansulatusta ja helpottaa erilaisia vatsavaivoja. Voikukkaa käytetään monipuolisesti ihonhoitotuotteissa ja siitä sanotaan olevaan apua ärtyneen ja esim. akneihon hoidossa. Kokeile voikukanlehtihaudetta kasvoilla saunassa, iho virkistyy ja elpyy kummasti.

Voikukanlehdet kannattaa säilöä pakastamalla tai kuivaamalla. Tosin omasta mielestäni ne ovat ihan parhaita tuoreina, juuri luonnosta kerättyinä.

 

Iloa hortoiluun! Jos villiyrtit tuntuu vielä arkikäytössä eksoottiselta asialta, aloita pienesti ja aloita voikukasta, se on helposti lähestyttävä ja voi parhaimmillaan johdattaa ihan uusille ulottuvuuksille makumaailmassa ja muidenkin kokemusten osalta.

 

<3 Riina

 

Lähde: Raija Kivimetsä (2016): Villiinny villivihanneksista, elinvoimaa ja energiaa luonnosta

 

Lue myös:
Näin käytät villivihanneksia osa 1 – Nokkonen
Näin käytät villivihanneksia osa 2 – Ahomansikka
Näin käytät villivihanneksia osa 3 – Ketunleipä

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *