Lopeta odottaminen

 

Kun treenaa laadukkaasti ja syö ilman suurempaa stressiä, tarjoaa se mukavia sivuvaikutuksia, kuten kehon muokkaantumista – siis kaiken muun lisäksi. Itseäni EI kiinnosta kehonmuokkaus, vaan enemmänkin kyky liikkua, kehonhallinta, voima+liikkuvuus ja taitojen harjoittaminen. Muistetaan, että näkyvät lihakset eivät kerro voimasta, kunnosta saatika terveydestä mitään.

“Aloitan treenaamaan sitten, kun on enemmän aikaa. Aloitan syömään terveellisesti sitten, kun on enemmän rahaa. Aloitan meditoimaan sitten, kun olen rauhallisempi. Pystyn rakastamaan itseäni vasta sitten, kun edelliset asiat ovat kunnossa ja kuin taianomaisesti, sisälläni muuttuu asioita ja olen vihdoinkin hyväksyttävä.”

Kuinka moni myöntää sortuvansa tällaiseen ”sitten, kun…” ajatusmalliin? Ikään kuin vastuu tästä hetkestä ja asioiden myöntämisestä siirrettäisiin tuonne jonnekin mikä-mikä-maahan. Minä myönnän ainakin. Joidenkin asioiden kanssa on mennyt jo vuosia ja välillä sorrun edelleenkin odottamaan sitä täydellistä päivää, kun minulla on aikaa (tai mitä ikinä) ja asian harjoittaminen/tekeminen olisikin yhtäkkiä helppoa kuin mikä. Nykyään olenkin alkanut ohjelmoimaan mentaliteettiani eritavoin ja muuttamaan tekemisiäni, jottei tämä oravanpyörä pyörisi pyörimistään. Esimerkiksi tekemällä uusia asioita, kouluttautumalla lisää ja treenaamalla laadukkailla tunneilla on päässyt erilaiset ajatukset ja tuntemukset virtaamaan, olen siis päivittänyt itseäni.

MUUTOKSET TAPAHTUVAT TÄSSÄ HETKESSÄ

Kyllä ja se on fakta. Meillä ei ole muuta hetkeä, kuin nyt. Jokainen muutoksen siemen istutetaan tässä hetkessä, mutta joskus vaaditaan tietynlaista kasvua, ymmärrystä ja kehitystä, jotta siemenet lähtevät itämään. Muutosten tekeminen ei vaadi uutta tukkatyyliä, vaatevarastoa, suurta määrää motivaatiota, elämänoppaita saatika positiivista ajattelua. Mitä ne sitten vaativat? Itsensä päivittämistä. Asennoitumista -> energiatason nostamista => tekoja. Kannustan visualisoimaan; kun tiedät, mitä oikeasti haluat ja pystyt sen tarkasti visualisoimaan, olet ottanut jo vahvan askelen eteenpäin. Kuinka paljon uskot mahdollisuuksiisi, silloin kun et pysty niitä edes kunnolla visualisoimaan? Pitämällä luottavan taajuuden, alat automaattisesti vetämään haluamiasi asioita puoleesi. Kuulostaako helpolta? Kyllä ja sitä nämä asiat usein ovatkin, on vain yksi mutta: on pystyttävä tuntemaan, että asiat toteutuu, pystyä elämään nyt, kuin se olisi jo toteutunut – eikä niin, että jatkuvasti odottaa niiden toteen käymistä. Se on sitten asia erikseen tuon helppouden kanssa. Tämän takia on tärkeää tehdä uusia asioita, eli luoda uusia yhteyksiä ja ratoja aivoihin -> päivittää itseäsi. Samassa pysymisessä saat samaa ja mitä enemmän koet inhoa tilannettasi kohtaan ja valitat -> sen enemmän sitä saat. Eksy, se on terveellistä. Niin ja varo ”mutta kun” -mantraa; ”haluaisin muutoksia, mutta kun olen tällainen, niin en voi. Minä en voi, kaikki muut kyllä voivat.”

*Muista, että joskus tarvitsemme enemmän apua, kuin henkilökohtaisen valmentajan palkkaamisen. Suosittelen kääntymään myös esimerkiksi lääkärin, psykologin tai terapeutin puoleen, jos tuntuu, että on isompia asioita ratkottavana.

SINUN EI TARVITSE TUNTEA SYYLLISYYTTÄ

Joskus kohtaan ihmisiä, joilla nousee syyllisyydentunteita halutessaan voida paremmin. Muistan, kun rupesin elämään vahvemmin omannäköistä elämää, kuinka lähiympäristöni koki sen negatiivisena. Tuli riitaa yhden, jos toisenkin kanssa. Olin silloin todella riitaherkkä, sillä koin itse paljon syyllisyyttä siitä, että halusin elämältä enemmän ja en ollut enää samaa mieltä asioista. Olin myllerryksessä itseni kanssa, erilaisia pelkoja nousee tietysti heti matkaan ja ne latistavat, jos ei ole hereillä. Tiesitkö, että alamme muiden ihmisten seurassa muokkaamaan meidän energiatasoja? Tämä onkin loistava tsekkaus siihen, minkälaisessa seurassa koet energiasi nousevan ja laskevan. Se kertoo paljon. Tässä on myös kolikon kääntöpuoli; minkälaista energiaa Sinä tuot ympärillesi? Etkai ole se, joka syyttää kaikkia muttei huomaa omaa asennettaan olettamuksiensa takaa? Ole tämän kanssa varovainen – haluathan, että ihmiset voivat paremmin sinut nähtyään! Minä ainakin haluan ja siksi laitan oman hyvinvointini listalle ensimmäiseksi  – kokematta tippaakaan syyllisyyttä. Anna muutoksille aikaa ja ole pelkäämättä myllerryksiä – ne kuuluvat asiaan ja kaikella sillä on tarkoituksensa. Haluathan muutoksia?

EPÄRÖINTI ON OSA ELÄMÄÄ

Itsensä epäileminen on välillä todella uuvuttavaa. Varsinkin kun luo asioita lähes tyhjästä. Olisi niin helppoa jättää luomatta ja toistaa sitä, mikä tuntuu ‘ihan ok:lta’. Mutta epäröinti on todella tärkeää, ennen kaikkea se on meidän ystävä! Se on myös asia, mistä emme tule koskaan pääsemään eroon (joten kannattaa lakkaa toivomasta siitä eroon pääsemistä -> saat sitä silloin vain lisää), mutta pystymme erilaisin harjoittein löyhentää sen otetta, käyttää sitä voimavarana. Tiedätkö tunteen, kun epäilet niin helvetisti ja ihmiset ympärilläsi epäilevät sinua ja aikeitasi myös, mutta sitten menet ja teet ja todistat epäilyjen olleen väärässä? Minä tiedän, se on se, kun jokainen solusi tietää mitä haluat ja mikä on sinua varten. Tiedän myös tunteen, kun annan epäilyjen estää toimintani – sekään ei ole väärin, sillä teot kertovat enemmän -> jos en teekään asiaa ja annan epäilyjen voittaa, en ole valmis sille tai se vaatii muita asioita (itseluottamusta?). Kummin päin, koskaan ei häviä, vaikka siltä tuntuisikin. Ja niin, kiitä epäilijöitäsi, sillä silloin tiedät olevasi oikealla tiellä, kun et käytä heidän epäröintiä tekosyynäsi jättää hommat kesken. Hyvä hetki vahvistaa itsetuntemustasi ja -varmuuttasi! Et ole tuomittu epäonnistumaan ja olemaan se, joka ei pysty tekemään muutoksia! Myllerryksen jälkeen sinusta tuleekin se, joka on hyvä esikuva ja josta entiset epäilijät saavat luottoa omien muutosten toteuttamiseen. Wau!

 

Kuva: Marko Simonen

KIITOLLISUUS, TÄSSÄ JA NYT

Kiitollisuus, tuo lämmin ja täyttävä tunne! Mitä elämä olisikaan ilman kiitollisuutta! Itseasiassa, tiedän tasan tarkkaan, mitä elämä on ilman sitä – se on synkkää, toivotonta, täynnä pettymyksiä ja jatkuvia odotuksia, se on itsestäänselvyyksiä, samoja reittejä, rutinoitumista, muuttumattomuutta, valittamista, negatiivisuutta, kipua ja liiallista vaatimista. Se on lamaantumista, raskautta ja voimattomuutta. Miten nousta takaisin kiittämättömyyden syvästä kuopasta? Teoilla, palauttamalla tai lisäämällä kiitollisuusharjoitteita. Tekemällä niitä asioita lisää, mitä haluaa elämäänsä. Minun omia keinojani palauttaa tuo elämänsuola takaisin itseeni, ovat muun muassa; pysähtyminen hetkiin, katsomalla luentoja kiitollisuudesta ja sen tärkeydestä, kiittää ihmisiä mistä ikinä mieleen nouseekaan, kirjoittamalla päiväkirjaani asioita, joista olen kiitollinen (ennen kirjoitin varmaan yli 100 asiaa ylös, mutta sittemmin olen alkanut listaamaan sellaisia kiitollisuuden aiheita päivästäni, jotka pystyn tuntemaan siinä samalla kirjoittaessa. Kirjoitan ne tärkeimmät ja pysähdyn vielä tunnustelemaan niistä nousevaa hyvää oloa). Tärkein on se, että ymmärtää ottaa elämästään ohjat omiin käsiinsä, silloin kiitollisuuskin saa enemmän sijaa.

 

_DSC1043 (2)

Kuva: Jenny Rintala / Paikka: Hyvinointistudio Lupaus

LAATU MUKAAN MUUTOKSIIN

Mikä on ollut minulla vaikuttavin asia (liikuntaan liittyvissä) muutoksissa, kuten taitojen hiomisessa, liikkeen puhtaammassa tekemisessä, vahvistumisessa ja monipuolistumisessa? Laadukkaat treenit ja toistot. Jatkuvasti uusin tällä saralla omaa mentaliteettiani -> tärkeintä ei ole määrä, vaan laatu. Olen syventänyt runsaasti tietämystäni kehosta ja sen toiminnasta. Punnerrus ei olekaan enää punnerrus, vaan se on upea liike oman filosofian kera. Kun osaa hallita kehoaan, liike ja sen kokema raskaus muuttuvat. Treenatessa laadukkaasti välttyy sekoittamasta elimistöään. Tärkeä apu muutoksessani on ollut selkeys: mitä haluan, miksi haluan ja miten lähden edistymään (huom: tämä ei tarkoita TO DO-listan täyttämistä). En tee treenistä elämääni, vaan rakennan elämäni niin, että treenaaminen on osa sitä. Liikkuminen ja treenaaminen ovat minulle tapoja, joita varten en tarvitse sen kummemmin motivaatiota. Kun aloittaa tarpeeksi pienestä, ei tarvitse odottaa motivaatio piikkiä, eikä tarvitse parjata itsekurin perään. Treenaaminen ja liikkuminen ei ole niin vaikeaa, kun monet väittävät. Silloin se on, jos olet ladannut tavoitteesi aivan liian suuriksi ja sinulla on ikään kuin kiire olla jo jotain muuta (josta yleisimmiten seuraa vain pettymys, lamaannus ja selittely “ei toiminut mulle”). Unohda siis se, että tarvitsisit jotakin todella suurta ja päräyttävää muutoksiisi ja aloita pienestä, jota toistat päivittäin – esimerkiksi lyhyt kehonherättely aamuisin. Kun maltti on matkassa, pysyy laatu yllä.

MITÄ HALUAT?

Ota hetki aikaa itsellesi, kysy edellä oleva kysymys ja hengitä rauhassa. Kirjoita vastaukset paperille. Kysy nyt ”miksi haluan” ja jälleen hengittele hetki ja kirjoita ylös. Lue vastaukset. Tiedät kyllä, miksi haluat voida paremmin. Kun olemme tyytyväisiä itseemme, pystymme olemaan parempia toisille. Hyvät ihmissuhteet ovat hyvinvoinnin yksi tärkein tekijä.

Joko olet valmis ehostamaan elämänlaatuasi? Kerro minulle meilitse toiveesi, tavoitteesi, liikuntataustasi ja mahdolliset sairaudet/liikunta rajoitteet osoitteeseen hanna@hyvinvointistudiolupaus.fi ja tsekataan yhdessä sopiva aika kalenterista!

Laitetaanpa vielä arvonta käyntiin: Syyskuun aikana minulle asiakkaaksi tulevien kesken, arvotaan Puhdas+ Magnesiumsitraatti -jauhe ja Puhdas+ kasvisperäistä D-vitamiinia auttamaan hyvinvoinnin matkalle sekä 2 Alfa coffee proteiinipatukkaa. Ole siis nopea!😊 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *