Torju syysväsymys ja hae vireyttä ja vastustuskykyä ravinnosta

Smoothiet E-kirjaPimeä vuodenaika väsyttää useimpia. Aamulla nukuttaa, tekee mieli jäädä peiton alle ja iltapäivällä päiväunet houkuttelevat. Tekee mieli skipata treenit ja syödä mielummin herkkuja.

On ns. normaalia väsymystä ja kaamosmasennusta. Kaamosmasennus ei ehkä ihan vielä uhkaa, kuten ei pahin väsymyskään, sillä valoa (ainakin päivällä) vielä on, mutta sitkeämmän väsymyksen torjuntakeinot kannattaa ottaa käyttöön hyvissä ajoin.

Yksi parhaista väsymyksen torjuntakeinoista on liikkuminen. Jo muutaman liikuntakerran / vko on tutkitusti todistettu vähentävän väsymystä ja ehkäisevän kaamosmasennusoireita. Toinen, vähintään yhtä hyvä keino on terveellinen, kehoa hoitava ja huoltava, monipuolinen ravinto.

Smoothiet ovat helppo ja vaivaton tapa aloittaa päivä, hakea lisäboostia keskellä päivää tai rentoutua illalla ja rauhoittaa keho sekä mieli. Siksi olemmekin koostaneet smoothie e-kirjan ihan kaikkien iloksi ja arjen avuksi. Alla olevissa kappaleissa kerrotaan mitkä ruoka-aineet sopivat erityisen hyvin eri vuorokauden aikoihin.

Kappaleiden alla myös LUPAUS smoothie e-kirjan smoothiet, jotka sopivat erinomaisesti kyseiseen aikaan ja tarkoitukseen. Oman smoothie e-kirjasi voit tilata sähköpostiisi tämän linkin takaa! Kirja ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Toivomme, että saat uusia ideoita ja makuja ruokailuihisi ja sitä kautta iloa elämääsi. 🙂

 

Energiaa

Smoothie toimii aamulla erinomaisesti. Se on nopea valmistaa ja sisältää ravitsemuksen kannalta paljon hyviä ruoka-aineita. Aamuun erityisen hyvin sopivat sitrushedelmät, jotka aktivoivat elimistöä ja banaani, jonka sisältämä energia riittää pitkään. Tuunaa smoothie proteiinipitoisemmaksi lisäämällä siihen kananmuna ja varmista hyvien rasvojen saanti sekä aivojen virkeys heti aamulla lisäämällä smoothien joukkoon pähkinöitä tai siemeniä.

thumb_IMG_0082_1024

Smoothiet toimivat loistavasti myös iltapäivän välipalana. Valmista aamulla suurempi annos ja ota osa evääksi mukaan. Marjoista, hedelmistä ja kasviksista saa pitkäaikaista energiaa, joka pitää energiatason yllä kahvikupillista pidempään. Smoothiet toimivat maukkaana, terveellisenä välipalana myös lapsilla ja nuorilla esim. koulun jälkeen tai ennen iltapäivän harrastuksia.

Smoothie e-kirjan energisoivat smoothiet:

  • Aurinkoinen aamusmoothie
  • Pirteä aamucocktail
  • Raikas aamuherätys
  • Proteiinipitoinen aamusmoothie

 

Piristävät

Smoothiet piristävät kehoa ja mieltä. Sitrushedelmissä on runsaasti C-vitamiinia, joka ehkäisee tartunnoilta. Banaanit puolestaan sisältävät paljon kaliumia, rautaa ja tryptofaania, josta elimistö muodostaa serotoniinia. Serotoniini kohottaa mielialaa ja saa olon tuntumaan paremmalta. Lisäksi se auttaa rentoutumaan. Kalium vaikuttaa verenpaineen säätelyyn ja saattaa vähentää riskiä sairastua verenpainetautiin ja aivoinfarktiin. Lisäksi kalium voi edesauttaa oppimista lisäämällä tarkkaavaisuutta.

thumb_IMG_0399_1024

Trooppiset hedelmät tarjoavat aimo annoksen tärkeitä vitamiineja ja porkkanat puhdistavat elimistöä. Hedelmät, kasvikset ja marjat sisältävät runsaasti antioksidantteja, jotka vaikuttavat mm. ihon kuntoon ja tekevät sen kuulaaksi, kimmoisaksi ja elinvoimaiseksi. Marjat, etenkin mustikat elvyttävät ihoa ja ehkäisevät muistin heikkenemistä.

Smoothie e-kirjan piristävät smoothiet:

  • Aineenvaihduntaa aktivoiva sitrus-lehtikalismoothie
  • Puhdistava vihersmoothie
  • Banaani-mansikkasmoothie
  • Trooppinen hedelmäsmoothie

 

Rentouttavat

Nykyajan hektinen elämä on niin täynnä kiirettä, että rentoutuminen koetaan usein hankalaksi. Jopa silloin kun saamme hetken olla omissa oloissamme, on vaikeaa saada jännitys laukeamaan ja päässä pyöriviä ajatuksia sekä mielen kierroksia vähennettyä.

Rentoutumisen helpottamiseksi kannattaa valmistaa rauhoittava smoothie, joka laukaisee stressiä, maistuu hyvältä ja rentouttaa kehon sekä mielen. Luonnon raaka-aineista valmistettu juoma rentouttaa varmemmin ja terveellisemmin kuin esimerkiksi lasillinen viiniä. Lisäksi saat tärkeitä vitamiineja ja suojaravintoaineita, joita stressaava, hektinen elämäntapa kuluttaa kehosta normaalia enemmän.

thumb_IMG_0041_1024

Kasviksissa ja hedelmissä on tärkeiden vitamiinien, kalsiumin ja raudan lisäksi kehomme toiminnalle erittäin oleellisia fytoravinteita. Kasvisten täyteläinen väri kertoo runsaasta fytoravinteiden määrästä. Fytoravinteet tehostavat solutason toimintaa ja kommunikointia, vahvistavat kudosrakenteita ja mm. suojaavat kasveja viruksilta ja bakteereilta – ja tarjoavat samankaltaisia hyötyjä myös ihmiselle.

Smoothie e-kirjan rauhoittavat smoothiet:

  • Rauhoittava metsämarjasmoothie
  • Vitamiinipitoinen aurinkojuoma
  • Samettinen marjasmoothie

Itse aloitan lähes jokaisen aamuni smoothiella. Smoothie toimii myös erinomaisesti kahvin korvikkeena iltapäivällä, kun suosii energisoivia ainesosia ja ennen treeniä energiantuojana. Etenkin aamulla tykkään tehdä smoothiesta ruokaisamman ja “sakeamman” lisäämällä joukkoon mm. erilaisia siemeniä. Treenin jälkeen tai muuten tarvittaessa saatan lisätä joukkoon esim. heraproteiinia.

Kokeile rohkeasti ja löydä oma suosikkisi! Jaan itse suosikkismoothieitani Instagramissa (@riinagabriela), jaa sinäkin! Tagaa vielä mukaan #lupausstudio, jaamme myös muiden herkkuja eteenpäin. Hyvät vinkit kuuluvat kaikille! 🙂

Iloa, valoa ja aurinkoa sekä tunnelmallista syksyä!

<3 Riina

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *