Naisten tärkeä liikuntavaruste – urheilurintaliivit

sportsbraEilen, loppiaisen ja vapautuneiden kauppojen aukioloaikojen kunniaksi, otin itseäni niskasta kiinni ja hiki päässä raivoten, lähestulkoon kaupan lattialla itkien, ostin itselleni uudet urheilurintaliivit juoksua ja yleistä hyppimistä (jota en ole vuosiin oikein kunnolla pysynyt tekemään jalkavammojeni takia, nyt on sen aika, aika unohtaa olettamus etten siihen pysty) varten. On se jännä että omistan röykkiöittäin kauniita, seksikkäitä ja tyttömäisiä merkkiliivejä joita käytän vain harvoin, ja ainoista kunnollisista, päivittäin tarvitsemistani urheilurintaliiveistä oli jäljellä vain riekaleet.

Ainoa urheiluliivien ostamista riivaavampi ostettava on uima-asu, jota sitäkin käytän päivittäin ainakin kerran. Toivottavasti se pysyy kasassa vielä ainakin vuoden, sitten onkin aika ottaa käyttöön 2016 jouluna pukilta toiveeni mukaan saamani uikkari <3

 

Millaiset urheiluliivit juoksuun ja hikiliikuntaan

Olen toki tilannut urheiluliivejä netistä ja ostellut ohimennen sovittamatta urheiluliikkeistäkin koska se on niin helppoa mutta nämä nyt vain ovat sellainen juttu että kun yhdet hyvät olen löytänyt, niitä olen käyttänyt niin kauan kunnes viimeinenkin hakanen on lopulta revennyt irti ja nettiostokset ovat pääasiassa käyttämättä. Kauniit topit käyvät kyllä työasuiksi mutta eivät omaan hikiliikuntaan. Typerää. Tiedän tästäkin aiheesta melko lailla mutta silti kehtaan ihmetellä oikein ääneen, miksi rintani ovat varsinkin pms-oireiden aikana aivan naurettavan kipeät, paino kun minulla tulee ja menee ensimmäisenä rintoihin/rinnoista. Rintojen vain ei pitäisi päästä liikkumaan liivien sisällä tai varsinkaan liivien sisäpintaa vasten.

Nämä asiat on joka naisen hyvä ottaa huomioon aina, mutta varsinkin raskauden ja imetyksen aikana, kun relaksiini-hormoni löysentää sidekudoksia.

 

Tukevat urheilurintaliivit rauhalliseenkin liikuntaan

Rauhallisessakin liikunnassa erittäin tärkeää on, että puet yllesi hyvät rintaliivit. Huonosti istuvat, riittämättömästi tukevat tai epätarkoituksenmukaisesta materiaalista valmistetut (esim. pitsi) saattavat aiheuttaa mittasuhteiltaan turhan suuria ja täysin turhia ongelmia liikkumiseesi ja muuhun elämääsi.

Rintaliivejä valitessasi ota huomioon, että liikkuessasi ylävartalosi asento saattaa muuttua huomattavasti perustilaan nähden, esim. saatat kumartua, olla kyljellään, selällään, vatsallaan, päälläsi, kääntyillä, kiertyä, liikuttaa käsivarsiasi tai hartioitasi hyvinkin paljon – ilman hyppyjäkin liikunta asettaa siis tiettyjä vaatimuksia liiveille. Ethän halua asetella rintojasi uudelleen kauniisiin push up-kuppeihin joka liikkeen jälkeen tai aikana, tai hilata jatkuvasti pudonneita olkaimia takaisin paikoilleen?

Materiaalin on hyvä olla hengittävää, napakkaa ja miellyttävää (siis iholle, ei välttämättä silmälle) ja koska rintojen alla sijaitsevat eräät kehon aktiivisimmista hikirauhasista, liivit olisi hyvä voida pestä koneessa ja vähintään 40 asteessa.

Huomaathan, että kaiken kokoiset rinnat kaipaavat tukea liikunnan aikana:

A-kupin rinnat liikkuvat urheilussa tuettomina 4 cm kehosta poispäin.
G-kupilla tuettomien rintojen liikerata on urheilussa 15 cm.

 

Näin löydät itsellesi parhaat urheilurintaliivit

Muistilista urheiluliivien valintaan:

  • Mittaa ympärysmittasi rintojen alta aivan tiukaksi. Urheiluliivi joustaa mahdollistaen liikkeen sekä antaa periksi muutaman käyttökerran jälkeen, jolloin se tuntuu mukavalta.
  • Valitse sovitukseen useampi kuppikoko samalla ympärysmitalla.
  • Rinta ei saa pursuta dekolteesta tai kainalosta. Jos näin tapahtuu, valitse suurempi koko. Jos huomaat ryppyjä tai löysää kupissa, valitse pienempi kuppikoko.
  • Hypi sovituskopissa ja vertaile eri malleja keskenään. Sovittamalla löydät itsellesi sopivat.
  • Materiaalin jämäkkyyden voit testata venyttämällä kuppikangasta. Jämäkkä liivimateriaali ei veny 1-2 mm enempää. Rinnanympärysnauha ei saisi venyä koko mitastaan 5-7 cm enempää.

Rinnan sidekudosnauhat eli Cooperin ligamentit, jotka pitävät rintarauhaskudoksen kiinni rintalihaksissa venyvät 1-3 mm vuodessa. Venymiseen vaikuttavat rintojen koko, tuki ja liikunnan vaativuus. Venymistä ei voi täysin estää, mutta sitä voi hidastaa. Tuen puute aiheuttaa mm. raskausarpia, kun iho ja ligamentit ovat venyneet.

Rasvakudos, kuten nykyään yleistymään päin olevat erilaiset implantitkin, jotka käsittääkseni asennetaan lihaksen päälle, ovat hallitsematonta painoa joka on ihon ja lihaksen välissä, ja sitä on käytännössä mahdotonta tukea lihasvoimalla. Hyväkuntoinen ja toimiva rintapuolen vastalihaksisto, eli yleistäen yläselkä, toki auttaa vastustamaan kumartumista ja ryhdin pyöristymistä mutta itse rintoihin se vaikuttaa tuskin lainkaan.

Liikkuminen on myös miellyttävämpää, kun rinnat ovat hyvin tuetut. Mikäli rintasi ovat hyvin kookkaat, suosittelen varsinkin reippaassa liikunnassa pukemaan liivien päälle vielä toppimaisen liivit.

Valitse liivit, jotka on helppo pukea ylle: huomaat kyllä sovittaessasi eri merkkejä että joitain liivejä on mahdoton sulkea itse niinkuin valmistaja on kierossa mielessään ajatellut – ilman kaikkien hakasten sulkemista liivit eivät myöskään tue niinkuin mainoksessa kenties luvataan.

Hölskymättömiä liikuntahetkiä!

 

Sara

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *