Löydä motivaatio liikuntaan – 5 vinkkiä

riinametsässä1Tiesitkö, että jopa 46 prosenttia suomalaisista liikkuu nykyisiin liian vähän. Liikunnasta olisi kuitenkin saatavissa hyötyjä ja lievitystä mm. stressiin ja kaamosmasennukseen, se parantaa unen laatua ja tuo mielihyvää.

Liikunta herättää eri ihmisissä erilaisia tunteita ja ajatuksia. Joidenkin muistot saattavat olla peräisin koululiikunnasta, toisten kroppa taas kaipaa treeniä ja jo muutaman treenaamattoman päivän jälkeen polttelee päästä liikkumaan.

 

Liikkumiselle ei ole aikaa

Arjen, kiireen ja kaiken hektisyyden ja vaatimusten keskellä valitsemme ja teemme niitä asioita, jotka ovat mukavia. Harva jaksaa kerta toisensa jälkeen pakottaa itsensä sellaiseen, mikä ei ole kivaa. Tämän hetken fitness-buumin myötä ajatellaan helposti, että treeni on himosalitreeniä, josta tuloksena täytyy olla bikini fitness -kroppa, tai toinen vaihtoehto on olla sohvaperuna. Asia ei kuitenkaan ole läheskään niin mustavalkoinen.

Jos tuntuu, että liikkumiseen ei ole aikaa, se on epämukavaa, motivaatio uupuu tai liikkuminen on tylsää, et ehkä ole vielä löytänyt omaa vaihtoehtoasi. Jos et ole aiemmin liikkunut, liikunnan voit aloittaa turvallisesti ammattivalmentajan kanssa, tai yhtä hyvin lisätä tekemisiisi arkiaktiivisuutta kotona ja työpaikalla. Arkeesi ja elämääsi sisäänrakennettu liikunta ei vie ylimääräistä aikaa, vaan se löytyy sieltä missä jo olet. Se voi olla työmatka-autoilun tai –busseilun vaihtaminen pyörään tai kävelyyn. Lasten vienti hoitoon muulla kuin autolla tai kävellen kaupassakäynti.

Jos liikuntatottumuksia ei juuri ole, saattaa liikunta ja liikkeet tuntua hankalilta tai epämukavilta tai liikkujien sosiaaliseen mediaan postaamat suorituskuvat suorastaan akrobatialta. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla niin! Jos tykkäät kävellä metsässä, rannalla tai ulkoilla muuten, aloita siten. Vaihtoehtoja riittää, testaa rohkeasti! Mihin ikinä liittyy liikkuminen ja mistä saat hyvää mieltä, tee sitä. Talvella laskettelu, hiihto tai raikkaassa ilmassa kävely ovat mahtavia vaihtoehtoja, joissa mielikin virkistyy.

 

Löydä liikunnan ilo

metsäMotivaation puutteen voit selättää niin ikään sillä, että teet asioita, jotka ovat sinulle mukavia ja joita haluat tehdä ja teet niitä aktiivisesti. Tällä tavalla saat lisättyä liikkumista ja aktiivisuutta huomaamattasi ja samalla energiatasosi ja vireystilasi nousevat.

Älä ajattele liikuntaa isona, erillisenä osana, joka täytyy suorittaa, vaan pyri saamaan se elämääsi ja arkeesi sisään.

Jotta saamme muutoksia aikaan ja tiedämme minne milloinkin olemme menossa, on tärkeää pohtia tavoitteita, jotka määrittävät toimintamme suunnan. Liikuntaan liittyvien tavoitteiden ei tarvitse olla käsilläkävelyä tai kymmentä leuanvetoa, ne voivat liittyä normaaleihin, päivittäisiin askareisiin. Yksi pieni muutos kerrallaan johtaa paljon todennäköisemmin onnistumiseen. Tällä tavalla asiat tulee parhaiten tehtyä, säilytät ilon ja saat myöhemmin nauttia onnistumisista. Kun saavutat itsellesi asettaman tavoitteen, muista fiilistellä ja palkita itsesi!

riinametsässä2Etukäteen suunnittelu poistaa monia esteitä. Kirjaa viikon aluksi kalenteriin liikuntahetket, esim. ulkona kävely tai lyhyt liikkuvuus tai lihaskuntoharjoitus, jonka voit tehdä omassa olohuoneessasi tai työmatka, jonka teet muuten kuin istuen.

 

Viisi vinkkiä, joiden avulla lisäät liikuntaa arkeen

Alla viisi vinkkiä, joiden avulla voit itse rakentaa toimintasuunnitelman itsellesi liikunnan lisäämiseksi. Liikunnan ja aktiivisemman elämän aloituksen hyvänä puolena on myös se, että itsetunto kasvaa kohisten. Nauti aktiivisuudesta, valitse vaihtoehto, josta pidät!

  1. Mieti miksi liikut, millaisia ajatuksia ja tuntemuksia liikunta sinussa herättää. Kun oma motivaatio liikkumiseen on selvä, on helpompi lähteä liikkeelle ja kohti tavoitteita.
  2. Lisää liikuntaa vähän kerrallaan arkeen.
  3. Tee niitä asioita, jotka tuottavat sinulle hyvää mieltä ja mistä pidät.
  4. Suunnittele etukäteen. Laita kalenteriin asiat, jotka aiot tehdä. Näin ne myös todennäköisemmin tulevat tehtyä.
  5. Mieti pieniä tavoitteita ja palkitse itsesi niiden saavuttamisesta.

 

<3 Riina

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *