8 vinkkiä, joilla teet treenistä elämäntavan!

Riina_2

1. Tavoite näkyville

Jos aloitit treenin vuodenvaihteessa, muistitko kirkastaa tavoitteesi? Jos et, mieti hetki miksi treenaat, Tahdotko päästä eroon selkäkivuista, pudottaa muutaman kilon tai saada lisää energiaa? Laita tavoitteesta muistuttava kuva taustakuvaksi puhelimeesi tai tietokoneellesi, tai vaikka jääkaapin oveen. Tavoitteen näkeminen muistuttaa miksi treenaat, jolloin treeniä ja myös onnistumista tulee ajateltua useammin ja niihin myös todennäköisemmin pääsee.

2. Arvosta palautumista

Treenifilosofia ”no pain no gain” on menneen talven lumia. Sekä keho että aivot tarvitsevat palautumista ja levon sekä palautumisen aikana tapahtuu varsinainen kehittyminen. Jos kroppa käy kierroksilla, kulutamme elimistön voimavaroja, ja silloin ei ole samaan aikaan mahdollista niitä kasvattaa. Siis rentoudu, laiskottele, lepää.

3. Anna aikaa tuloksille

Olemme hyvin herkästi kaikkihetimulletässänyt –ihmisiä, myös treenin suhteen. Tuloksia pitäisi saada mielellään nyt, tai jo eilen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mitä hitaammin muutos tapahtuu, sitä todennäköisimmin se myös pysyy. Kuntotaso tai peilikuva ei muutu hetkessä, mutta jos treenaat säännöllisesti 2-3 kuukautta, varmasti huomaat jo muutoksia parempaan.

4. Hanki sparraaja

Kun on tilivelvollinen muillekin kuin itselleen, treenit eivät jää väliin yhtä helposti. Personal Trainer innostaa, varmistaa, että liikkeet tulee tehtyä oikein, jolloin saadaan tuloksia ja vältytään rasitusvammoilta. Ja tulokset lisäävät motivaatiota. Hyvä valmentaja johdattaa eteenpäin sitä mukaa kun liikkeet käyvät totutuiksi, jolloin eteenpäinmeno on taattu!

5. Hikitreeni kerran viikossa

Aloittelijan ja uudelleen aloittajan tyypillisin virhe on treenata liian kovaa, jolloin lähes aina keho tekee jossain vaiheessa stopin. Jos et ole aiemmin liikkunut, aloita maltilla ja jo yksikin treenikerta on 100% enemmän kuin ennen. Jos liikunta on tuttua, lisää yksi treeni tai tehoja treeneihin ja muista myös lepo. Painonpudotuksessa loppujen lopuksi liikunnalla on paljon pienempi osuus kuin ravinnolla, joten painopiste 80%:sesti terveellisessä ravinnossa ja tuloksia alkaa tulla!

6. Löydä oma lajisi

Jos et vielä ole löytänyt omaa lajiasi, mieti hetki seuraavia asioita: tykkäätkö treenata yksin vai porukalla, sisällä vai ulkona, lihaskuntoa vai aerobista? Kokeile sitten itseäsi kiinnostavia lajeja. On turha kuvitella jaksavansa viikosta toiseen jotain sellaista, mistä ei tule hyvä fiilis. Joten kokeile rohkeasti ja löydä sinut sytyttävä tapa liikkua.

7. Yksi muutos kerralla

Kun malttaa keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan, on todennäköisyys, että se on osa elämää vielä vuoden päästä 83%. Kaksi muutosta kerralla tiputtaa todennäköisyyden 30 prosenttiin. Jos yrittää tehdä kerralla kolme muutosta tai enemmän, onnistumisprosentti on enää vain kolme. Valitse siis yksi muutoskohde, esim. yksi lenkki viikossa ja anna sen tulla rutiiniksi (tämä vie useita viikkoja) ja vasta sitten siirry seuraavaan uuteen asiaan.

8. Palkitse itsesi

Jaa tavoitteesi pieniin osiin ja iloitse ja palkitse itsesi aina saavuttaessasi tavoitteesi. Jos esimerkiksi tavoitteesi on pudottaa 10 kg, palkitse itsesi kahden kilon jälkeen. Tai jos tavoitteesi on lenkkeillä kolme kertaa viikossa, iloitse kun saat yhden lenkin / viikko rutiiniksi. Palkinnot auttavat jaksamaan ja saavat olon tuntumaan hyvältä. Juhlista onnistumistasi vaikka hieronnalla, kasvohoidolla tai kylpylävisiitillä. Olet sen ansainnut.

 

Tämä juttu kokonaisuudessaan uusimmassa Me naiset –lehdessä (25.1.2018), missä sain kunnian toimia asiantuntijana.

<3 Riina

Riina

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *