Muutoksen tuulet!

Anne1538 Liian harvoin (tuskin) koskaan kirjoitan ja tuon esiin asiakkaiden fiiliksiä ja onnistumisia valmennuksista. Niitä oikeasti on paljon ja onnistumismatkaa asiakkaat jatkavat itsenäisesti, kun toimivat tavat ja tottumukset on omaan arkeen löydetty. Sen vaan olen huomannut, että helppoa elintapojen muutos ei ole ellei ”kuu ja tähdet” ole oikeilla, suotuisilla paikoilla ja oikeaan aikaan. Onko tällaista hetkeä sitten koskaan? Muutoksia toivotaan äkkiä – nyt heti, mutta silti ei olla valmiita tekemään itse (paljoakaan) asioiden eteen. Aina ei kuitenkaan näin ole – en halua yleistää.

Viime viikkoina on ollut upea huomata, kun asiakkaan omat oivallukset tuottavat hedelmää ja muutoksia tulee – ensin ajatusasteella ja lopulta muuttuen käytäntöön. Myös puntari ja mittanauha sen näyttävät, voimatasojen muutokset ja korjaantuneet, parantuneet liiketekniikat. Aina sen muutoksen ei tarvitse olla painolähtöistä, vaikka se on monella asiakkaallani usein ykköstavoite. Lähes jokaisella tavoitteet muokkaantuvat matkalla juuri sen näköisiksi, kun oma elämä sillä hetkellä on ja miten kantaa. Näin myös itselläni.

Asioiden priorisointi on tärkeää kun muutoksia lähdetään tekemään. Tavoitteet on tärkeä miettiä yhdessä oman valkun kanssa, miten tavoitepolkua lähdetään kulkemaan. Usein 3kk menee pelkästään siihen, että isompia elintapojen muutoksia vasta opetellaan, etsitään ja tunnustellaan… vasta sen jälkeen muutoksia saattaa alkaa syntymään. Eikä välttämättä edes silloin. Maltti on valttia, ja se näissä isommissa muutoksissa onkin haasteellisinta – antaa aikaa! Suurin osa omista valmennuksistani on kestävät vähintään 6kk, pisimmillään valmennussuhde on kestänyt jo 3,5v. Ja edelleen yhteistyötä jatkamme treenien merkeissä. Valmennustapaamisten sisällöt rakentuvat yksilöllisesti ja niiden myötä pyritään pitämään motivaation liekkiä yllä. Puhutaan, että muutokset tapahtuvat juurikin valmennuskertojen välillä asiakkaalla omassa arjessa.

Kuinka paljon arjen oravanpyörä kuluttaa, vie sinulta ajatusta ja energiaa, voimavaroja arjesta? Kuinka paljon ehdit ja jaksat keskittyä itseesi, omaan terveyteesi ja hyvinvointiin? Sopivasti, liian vähän? Kuinka paljon haluaisit käyttää aikaa itseesi ja mitkä ovat mahdollisuudet juuri nyt? Pysähdy – mieti ja kirjoita ylös! 

Itsensä priorisoiminen listan kärkeen on tärkeää. Aika kliseistä, mutta kun itse voit hyvin, ympärilläsikin voidaan hyvin. Jos listaat itsesi usein toiseksi, kolmanneksi, viidenneksi, oletko koskaan tyytyväinen, onnellinen omiin tavoitteisiisi ja saavutuksiisi? Elätkö omien arvojesi mukaista elämää vai jonkun muun?

Itsekin olen pyörinyt ja pähkäillyt samojen asioiden äärellä. Usein on vaikea tasapainotella perheen, arjen, yrittäjyyden, oman ajan ja harrastusten välillä. Monesti me äidit luovumme paljon omasta ajasta lasten ja perheen vuoksi. Niin myös minä. Nyt kun lapset ovat kasvaneet (vaikkakin ovat edelleen pieniä), olen päättänyt olla hyvällä tavalla itsekäs ja ottaa omaa aikaa juurikin minulle tärkeiden asioiden äärellä. Rakastan liikuntaa ja liikkua, mutta kun työ on jo suurimmalti osalti sitä – oma-aika on nykyään paljon muuta kuin liikuntaa. Ja myönnän, kun väsyttää niin lepään. Väkisin ja ylikierroksilla ei tule kuin haavereita.

Mikä on sinulle tärkeää? Milloin sinä voit niin hyvin, että voit olla tyytyväinen ja hengähtää, vaikka pyykkivuori kaatuu, eteinen täynnä hiekkaa, uusi koti on edelleen osittain keskeneräinen työmaa tai omasta treenistä/lenkistä on tovi? Kirjaa nämäkin ylös ja ota tavoitteeksesi toteuttaa edes yksi niistä tulevan viikon aikana!

Ole onnellinen ja tyytyväinen pienistäkin hyvän hetken hiukkasista – nauti tästä hetkestä ja itsestäsi. Muutoksen tuulet puhaltavat, kun annat niille mahdollisuuden. Jos et usko, kokeile! 

Anne

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *