Miksi vähentää sokerin syöntiä?

Sokeria löytyy tänä päivänä lähes kaikista prosessoiduista ruoista, kehoamme ei ole suunniteltu kuluttamaan niitä määriä sokeria joita nyt kulutamme. Länsimaissa syömme keskimäärin 90 grammaa sokeria päivässä, kun samaan aikaan World Health Organization (WHO) suosittelee syömään maksimissaan 25 grammaa. Tämä on siis melkein neljä kertaa vähemmän todelliseen kulutukseen nähden! Sokeripitoisia ruokia on saatavilla helpommin kuin koskaan, joten kun tiedetään kuinka koukuttavaa sokeri on, onko oikeastaan ihme että popsimme sitä niin paljon yli suositusten? Tosiaan, tutkimusten mukaan sokeri aktivoi aivojen palkitsemisjärjestelmää enemmän kuin kokaiini.

sokeri

Kuulet varmasti jatkuvasti kuinka liiallinen sokerin kulutus uhkaa terveyttämme, mutta tiedätkö todella miksi sokerinkulutukseen kannattaa kiinnittää huomiota?

Sokerin haitallisia vaikutuksia elimistöön:

1. Yksipuolistaa suoliston bakteerikantaa

Sokeri on huonojen suolistobakteereiden herkkua mikä tarkoittaa sitä että samaan aikaan hyvien bakteereiden määrä vähenee. Tämä aiheuttaa epätasapainon suoliston mikrobiomissa eli bakteerikannassa minkä seurauksena ruoansulatus, ravinteiden imeytyminen ja immuniteetti kärsii sekä tulehdustasot nousee.

2. Heikentää vastustuskykyä

Noin 70% vastustuskyvystä tulee suolistosta. Jos olet jatkuvasti kipeänä suosittelen karsimaan ruokavaliosta suoliston hyvinvointia heikentäviä ruokia, kuten sokeria.

3. Nopeuttaa ihon ikääntymistä

Sokeri on kollageenin eli kimmoisuudesta vastaavan proteiinin vihollinen. Sokerin syöminen aiheuttaa glykaatiota missä sokerimolekyylit kiinnittyvät kollageeniin ja näin kollageeni menettää kimmoisuutensa. Tuloksena tästä syntyy juonteita, ryppyjä ja ihon veltostumista.

4. Alentaa energiatasoja

Nappaamme väsyneenä helposti sokeria siinä toivossa että saamme lisää energiaa. Tämä energiaboosti on kuitenkin hyvin lyhytkestoinen ja lopputulos on entistä väsyneempi ja tarvitset lisää sokeria uuteen nousuun.

5. Sekoittaa hormonitoimintaa

Joka kerta kun verensokeri lähtee ”vuoristoradalle” minkä erityisesti valkoinen sokeri aiheuttaa, heilahtaa hormonitasapainomme. Moni nainen kärsii hormonaalisista epätasapainotiloista (myös sukuhormonien!) johtuen verensokerin heilahteluista alhaalta ylös ja ylhäältä alas. Verensokerin epätasapaino on yksi pahimpia asioita mitä voit hormonitoiminnallesi tehdä, esimerkiksi jos haluat raskaaksi.

6. Vaikuttaa mielialaan

Verensokerin heilahtelu vaikuttaa hormoneiden lisäksi myös mielialaan. Nopean hyvänolon tunteen jälkeen tulee ärtynyt olo ja menetät hermosi kenties nopeammin. Kuulostaako tutulta?

Kuten huomaat sokeri on paljon muutakin kuin ravinnetyhjä raaka-aine. Sillä on monta eri vaikutusta elimistöömme, joten valkoista sokeria tulisi välttää mahdollisimman paljon!

Sokerista luopuminen tai parempien vaihtoehtojen löytäminen yksin voi olla vaikeaa. Pian alkavalta puhdistuskuurilta saat paljon eväitä suoliston ja sitä kautta myös mielitekojen tasapainottamiseen. Luvassa myös paljon herkullisia kehoa ja mieltä helliviä reseptejä, mausta kuitenkaan tinkimättä!

Tule mukaan voimaan hyvin!! Tästä pääset mukaan!

<3 Solja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *