6-8 treeniä viikossa – näin ehdin liikkua

IMG_0322-900x450

Tällä hetkellä minulla on viikko-ohjelmassani 6-8 treeniä: 4 juoksutreeniä, 2 lihaskuntotreeniä ja niiden lisäksi venyttelyä, joogaa sekä kehonhuoltoa. Minulta kysytään jatkuvasti, että miten ehdin liikkua niin paljon.

Instagramissa kyselin porukoilta, että ehtivätkö he liikkua mielestään riittävästi. Pikakyselyyni vastasi useampi sata ihmistä ja lopputulos oli se, että vain 33 prosenttia ehti liikkua tarpeeksi ja loput kokivat, että ei. Nyt minua alkoikin sitten kiinnostaa se, mikä meillä ihmisillä on niitä suurimpia aikasyöppöjä elämässä.

Työ, sohva, lapset, some?

Itsekin elän ns. ruuhkavuosia, teen kokopäivätyön lisäksi muitakin hommia, on perhettä. Yksi tärkein asia itselläni on se, että nykyään suunnittelen treenini aina edellisenä viikonloppuna ja pyrin suunnitelmiani noudattamaan. Toki lapseni ovat jo 21, 17 ja 7, mikä on ihan eri juttu kuin että minulla pyörisi helmoissani vaikka kolme alle kouluikäistä tai yksi ekaluokkalainen, vauva ja taapero. Eli se oma lähtötilanne on näissä aina tietenkin huomioitava enkä itsekään yleistä, kerron vain, miten itse toimin. Joskus elämäntilanne vain on sellainen, ettei aikaa tunnu löytyvän, ja vaikka elämästä poistaa sen kaiken turhan, minkä pystyy, siltikään ei aikaa ehkä löydy. Se lienee paras hyväksyä ja ajatella, että näin on nyt ja sitten taas toisin.

Elämänmuutokseni myötä olen priorisoinut liikunnan arvoasteikolla korkealle. Minulla on tälle vuodelle erilaisia juoksutavoitteita, joita varten treenaan säännöllisesti. Tavoitteita minulla on siksi, että rakastan juoksukisojen tunnelmaa, mutta tavoitteet myös motivoivat minua. Ei ole vaikea lähteä lenkille vesisateeseen, kun muistaa, että se kevyt tunnin peruskestävyyslenkki vie minua taas kohti tavoitettani: maratonia tai vielä pidempää juoksukisaa.

 

Vedot ja mäkitreenin pyrin myös usein juoksemaan silloin, kun lapsi on koristreeneissä (2 x viikossa). Lapsen treenit kestävät tunnin ja ehdin käyttää siitä ajasta noin 45 minuuttia omaan treeniini. Muuten lähden juoksemaan aina kotiovelta, paitsi lapsen treenien aikana. Siirtymisiin ei mene aikaa ja tosiaan erikoistreeneissä hyödynnän lähimaastoja, vaikka se välillä hassulta tuntuukin juosta jonkun ikkunan alla mäkivetoja.

Viime talvena löysin nettijoogan! Teen silloin tällöin 10-20-minuutin mittaisia joogaharjoituksia. Sellaisen ehtii tehdä vaikka juuri ennen iltapalaa tai pyykinpesun lomassa.

Ystäville ei jää tällä hetkellä aikaa enkä muista, koska olisin ollut baarissa tai edes kahvilassa, mutta ystäviä tapaan joko lounastreffeillä töistä, lasten kanssa ja juoksulenkillä.Välillä joku tupsahtaa ohjaamalleni spinningtunnille, joita harvakseltaan vielä vedän.

Panostan myös hyötyliikuntaan ja kävelen aina kun mahdollista. Nyt kevään tullen aloitin kävelemään työmatkani. Siitä tulee helposti 8 käveltyä kilometriä päivään eikä aikaa mene paljon kauemmin kuin julkisilla liikkuessa. Jokainen askel lasketaan!

Kaupassa käymme kerran viikossa, ja ruokiakin yritän vähän suunnitella, jotta siihen ei tarvitse kuluttaa aikaa välttämättä edes joka päivä.

Vuorottelemme urheilua puolisoni kanssa. Hän tulee lenkiltä, minä lähden, läpsystä vaihto! Välillä juoksemme yhdessä, mutta se vaatii sitten sitä, kuopus kyläilee vaikka naapurissa.

Sanoisin vielä, että tärkein asia on ollut juuri se liikunnan priorisoiminen elämässäni korkealle. Saan liikunnasta niin paljon hyvinvointia, että  oikeastaan tuntuu siltä, ettei se vie aikaa, vaan tuo sitä elämääni lisää. Aluksi treenien suunnittelu tuntui työläältä, mutta nykyään ne sujahtavat kalenteriini ihan kuin kaikki muutkin tärkeät menot. Kun vain pääsee vauhtiin, niin liikunnasta ei haluakaan luopua, koska se antaa enemmän kuin ottaa. Ja sitten siitä omasta hyvinvoinnista hyötyvät kaikki ihmiset ympärillä, niin perhe, työkaverit kuin satunnaiset vastaantulijat.
Jenny Belitz-Henriksson, 40, on Vastaisku ankeudelle -blogia kirjoittava sisällöntuottaja, toimittaja ja liikunnanohjaaja, joka muutti elämäntapojaan kuuden vuoden jojottelun jälkeen. Jennyä voit seurata myös instagramissa @vastaiskuankeudelle.fi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *