Vatsalihasten erkauma ei estä liikuntaa

IMG_1215

Vatsalihasten erkauma ei estä liikuntaa

Erkaumasta puhuttaessa kuulee hyvin usein sanottavan, että keskivartalon käyttämistä ja varsinkin pullistumista tulee varoa kaikin keinoin, olen jopa kuullut, että ohjeeksi asiakkaalle on annettu välttää aivan kaikkea pinnallisten lihasten työtä kolme kuukautta synnytyksen jälkeen-tämä on toivottavasti täysin mahdotonta, sillä mikäli keskivartalon pinnalliset lihakset eivät toimisi lainkaan, ihminen lyyhistyisi kasaan kuin ameeba eikä kykenisi kannattelemaan itseään laisinkaan ihmiselle ominaisella tavalla, kahden jalan varassa, pystyasennossa.

Varovaisuus on toki hyvä asia, mutta kun henkilö usein pohtii asioita itsekseen ja pyrkii hahmottamaan mikä on niinsanotusti oikein tai väärin, tässäkin yhteydessä päällekkäiset, usein ristiriitaisetkin ohjeet, hyvää tarkoittavat neuvot, ystäviltä kuullut varoitukset ja mahdollisesti eri lähteistä luetut vinkit alkavat sekoittua keskenään ja saada vääristyneitä mittasuhteita.

Monesti kyse on sanoista, jotka me kaikki hahmotamme hiukan eri lailla riippuen historiastamme.

Ilmaisuun “pullistua” olen törmännyt usein ja tämä onkin se kaikkein suurin peikko, ajatellaanpa vaikkapa välilevynpullistumaa tai pulleaa vatsaa, nämä mielletään negatiivisiksi asioiksi.  Toimiva lihas kuitenkin liikkuu näkyvästi, eikä tätä lihastyötä tule pelätä eikä välttää, muuten lihas ei ymmärrä kehittyä, se olettaa ettei sitä juurikaan tarvita ja liikeradat surkastuvat.

 

Treenaa erkauma kuntoon oikein

Lihastyö voidaan jakaa kolmeen eri työtapaan: Dynaaminen eli näkyvä lihastyö, joka voidaan jakaa kahteen erityyppiseen lihastyöhön; konsentrinen (voittava lihastyö, lihas lyhenee ja supistuu), eksentrinen (jarruttava lihastyö, lihas venyy ja supistuu) ja isometrinen (staattinen lihastyö, lihaksen pituus ei muutu). Lihaksen tulisi siis pystyä kaikkiin näihin tehtäviinsä, ei pelkästään esimerkiksi staattiseen pitoon.

Erkauman ollessa kyseessä ei-toivottua on tämän lihakseen tulleeseen rei’än turha repiminen, eli voimakas taaksepäintaivutus eli esimerkiksi niinkutsuttu silta, ja sellaisen paineen aiheuttaminen lihaksen alta eli sisältäpäin, jota ei ole mahdollisuutta kontrolloida, kuten jalkaprässin paineeseen asettuminen tai lankuttaminen siten että vatsa pääsee roikkumaan eli selkä menee kaarelle, tällöin todella jokin voi pullistua joko ulos erkaumasta tai selkärangan nikamaväleistä. Emme siis halua minkään kudoksen nousevan, työntyvän tai pullistuvan pysyvästi läpi päällimmäisestä kudoksesta, sellaiseen paikkaan johon se ei kuulu. Tässä on karkeasti ilmaistuna kysymys tyrästä, kun tila on pysyvä.

Keskivartalon(kin) lihakset on tarkoitettu toimimaan yhteistyössä, liikkeessä ja asentojen tukena, jolloin yksittäisen lihaksen päämäärätietoinen harjoittaminen on mielestäni turhaa ja jopa mahdotonta. Sen sijaan kaikkien liikesuuntien harjoittaminen ja ylläpito on tärkeää, jotta kaikki lihakset, niin pinnalliset kuin syvätkin, toimisivat tarkoituksenmukaisesti.

 

Valmennuksesta apua treeniin

Varsinkin hoikat, hyväkuntoisen näköiset ja ennen raskautta paljon treenanneet naiset kokevat jopa häpeää kärsiessään erkaumasta ja hiukan pullistuvasta vatsasta tai hallitsemattomuuden tunteesta-heitä ei tunnuta otettavan vakavasti lääkäreiden, ystävien tai kumppaneiden puolelta. Onkin niin kovin hienoa, kun valmennustilanteessa opetan heitä hallitsemaan nimenomaan pinnallisia lihaksia ja kun he ensimmäisen kerran  saavat kopin ideasta, koko kehon muoto muuttuu samalla sekunnilla. Syvät lihakset reagoivat pinnallisten lihasten jännitykseen ja hermottuvat samalla kun liike on oikeanlaista ja tarkkaa, toisin sanoen ihmiselle luonteenomaista. Raskaus, runsas istuminen, kyyhöttäminen ja uupumus ovat mielestäni melkoisen merkittäviä, mutta tilapäisiä häiriötekijöitä kehon oikeelliselle hermotukselle.

Itse erkauma ei estä harjoittelua, vaan hiukan rajoittaa sitä. Tiedolla ja taidolla pärjää erinomaisesti, siksi niitä kannattaa ehdottomasti pyrkiä hankkimaan, kumpaistakin niin paljon, ettei epäselvää jää. Toivottavasti tästä oli apua ainakin joihinkin väärinkäsityksiin ja pelkoihin. Vastaan todella mielelläni mikä haluatte kysyä tai tarkentaa jotakin.

 

Kirjoittaja: Sara Nevalainen / Hyvinvointistudio Lupaus / sara@hyvinvointistudiolupaus.fi

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *