IMG_0322-900x450

6-8 treeniä viikossa – näin ehdin liikkua

Tällä hetkellä minulla on viikko-ohjelmassani 6-8 treeniä: 4 juoksutreeniä, 2 lihaskuntotreeniä ja niiden lisäksi venyttelyä, joogaa sekä kehonhuoltoa. Minulta kysytään jatkuvasti, että miten ehdin liikkua niin paljon. Instagramissa kyselin porukoilta, että ehtivätkö he liikkua mielestään riittävästi. Pikakyselyyni vastasi useampi sata ihmistä ja lopputulos oli se, että vain 33 prosenttia ehti liikkua tarpeeksi ja loput kokivat, että ei. Nyt minua alkoikin… Read more →

puhdistuskuurituleetaas

Puhdistuskuuri tulee taas!

Ihmiskeho on uskomattoman hieno ja monipuolinen kokonaisuus jolla on voimaa parantaa, puhdistaa ja eheyttää itseään jatkuvasti ilman että oikeastaan tajuammekaan sitä. Ongelmia syntyy kun pidämme kehon toimintaa itsestäänselvyytenä emmekä kohtele sitä ansaitsemallaan tavalla niin, että ohjaisimme omilla valinnoillamme temppelin toimintaa. Vaikka kehollamme on luontainen ominaisuus puhdistautua niin että kaikki elimet toimii harmonisesti keskenään, voi epäterveelliset elämäntavat, stressi ja jopa hävinnyt luontoyhteys häiritä… Read more →

sokeri

Miksi vähentää sokerin syöntiä?

Sokeria löytyy tänä päivänä lähes kaikista prosessoiduista ruoista, kehoamme ei ole suunniteltu kuluttamaan niitä määriä sokeria joita nyt kulutamme. Länsimaissa syömme keskimäärin 90 grammaa sokeria päivässä, kun samaan aikaan World Health Organization (WHO) suosittelee syömään maksimissaan 25 grammaa. Tämä on siis melkein neljä kertaa vähemmän todelliseen kulutukseen nähden! Sokeripitoisia ruokia on saatavilla helpommin kuin koskaan, joten kun tiedetään kuinka koukuttavaa sokeri on,… Read more →

raskausmaha

Raskausajan ruokavalio

”Miten olet syönyt raskausaikana? Mitä ruoka-aineita välttelet ja mitä olet ottanut lisää? Mitä tekisi mieli, mutta ei voi syödä raskausaikana ja oletko lisännyt ruokamääriä?” Tällaisia kysymyksiä sain paljon lukijoiltani raskaus-aikana. Kirjoitin omia fiiliksiä silloin blogiini ja tässä niitä luettavaksi. Söin raskausaikana hyvin samalla tapaa kuin muutenkin. Suurin ero päivittäisessä ruokailussa oli viikolta 7 viikolle 14, kun pahoinvointi oli pahinta. Silloin en… Read more →

IMG_8543

Suurimmat oivallukset elämänmuutoksestani – mikä auttoi pudottamaan 18 kiloa?

  1,5 vuotta sitten aloittamastani elämänmuutoksesta tuli arkipäivää ja rutiinia. Kerron, mitkä ovat olleet merkittäviä oivalluksia tämän matkan varrella.   1 Ihminen on tottunut olemaan, kuten on Siihen tympeään, väsähtäneeseen, alakuloiseen ja tunkkaiseen oloon tottuu ja turtuu. Sitä kuvittelee sen olevan se olo, joka ihmisellä nyt sattuu elämässään olemaan. Sitä ei välttämättä edes ymmärrä kyseenalaistaa, koska se tuntuu niin normaalilta… Read more →

freetime

5 tapaa saada lisää vapaa-aikaa

Haluaisitko lisää vapaa-aikaa? Kysymys, mihin varmasti kaikki vastaavat kyllä. Alla viisi vinkkiä ja konkreettista keinoa, joiden avulla saat helposti ja vaivattomasti lisää vapaa-aikaa itsellesi. Toteuta heti! 🙂       Tee enemmän ruokaa kuin tarvitset Kun kokkaat, tee suurempi määrä ruokaa kuin syöt / syötte kerralla. Pakasta ylijäänyt ruoka muita päiviä varten. Myös viikonloppuna saattaa olla hyvin aikaa valmistella seuraavan… Read more →

riinajazenani2

LUPAUS ja Naisten Pankki yhteistyöhön jotta Zenanilla olisi edessään parempi tulevaisuus

Hyvin, hyvin iloisena ja mielissäni kerron teille uudesta yhteistyökumppanistamme, Naisten Pankista. Yhdessä Naisten Pankin kanssa autamme naisia siellä, missä apua tarvitaan ja maissa, missä asiat eivät itsestäänselvästi ole yhtä hyvin kuin meillä Suomessa.     Miksi lähdemme mukaan hyväntekeväisyystyöhön Vastaan tähän, että miksi ei? Koska meillä on mahdollisuus auttaa, me autamme ja teemme sen ilolla. Jo suhteellisen pienellä summalla saamme… Read more →

Läsnää

Tässä ja nyt

Olin taannoin meditoimassa buddhalaisen nunnan Linh Len ohjauksessa. Hän kertoi luennossaan, että yksi mindfulnessin neljästä mielentilasta on ”freshness” eli suomeksi ehkä tuoreus. Se tarkoittaa asioiden kohtaamista ilman ennakko-oletuksia, arviointia, kuin näkisi ne ensimmäisen kerran. Buddhalaisuudessa on myös käsite aloittelijan mieli (beginner´s mind). Se tarkoittaa samaa asiaa.  Aloittelijan mieli ja tuoreus ovat mindfulnessin ytimessä. Koko homman pointtihan on, että opetellaan suhtautumaan… Read more →

Anne1538

Muutoksen tuulet!

 Liian harvoin (tuskin) koskaan kirjoitan ja tuon esiin asiakkaiden fiiliksiä ja onnistumisia valmennuksista. Niitä oikeasti on paljon ja onnistumismatkaa asiakkaat jatkavat itsenäisesti, kun toimivat tavat ja tottumukset on omaan arkeen löydetty. Sen vaan olen huomannut, että helppoa elintapojen muutos ei ole ellei ”kuu ja tähdet” ole oikeilla, suotuisilla paikoilla ja oikeaan aikaan. Onko tällaista hetkeä sitten koskaan? Muutoksia toivotaan äkkiä… Read more →

unnamed

Älä sekoile. Läsnää!

Inhoan sanaa mindfulness. En osaa ikinä kirjoittaa sitä oikein. Joko laitan liikaa älliä tai liian vähän ässiä. Jos älliä tulee liikaa, sana kääntyy itseään vastaan. Siitä tulee mindFULLness. Tarkoitushan on, että mindfulnessilla pyritään enemmänkin tyhjentämään, ei täyttämään mieltä. Niinpä etsin mindfulnessille suomenkielisen vastineen: läsnäys. Läsnäys on mindfulnessin karvalakki- ja villasukkaversio. Se on sen sauna- ja sieniretkiversio. Se on sen murtomaahiihtoversio. Se on sitä tietoista läsnäoloa,… Read more →